Anders Aarhus. Her fotografert på Kjerag (et fjellplatå på sydsiden av Lysefjorden). Foto: Privat

– Hakket lenger enn fjorårets tur, men minst like fin

I fjor sommer satte Anders Aarhus seg på sykkelen hjemme i Mysen og vendte nesa mot Trondheim. Seks dager senere var han fremme i trønderhovedstaden.

LES SAKEN HER: Anders (31) syklet fra Mysen til Trondheim

Aarhus har nemlig ikke ligget på latsiden denne sommeren heller. Søndag 30. juli satte han kursen til oljebyen Stavanger. Vi andre har hatt muligheten til å følge turen hans via Facebook – det i form av statusoppdateringer og mange fine bilder.

Denne gangen syklet han ikke fra Mysen.
– Jeg startet fra Horten etter ferja fra Moss på søndag. Siste etappe inn til Stavanger i morgen, sa Aarhus da Indre24 snakket med han torsdag kveld.

Da var han i Hauge i Dalane, som er et tettsted og administrasjonssenter i Sokndal kommune i Rogaland.

Se flere bilder her (ekstern lenke)

Anbefaler Norge på to hjul
– Total distanse endte opp på 550 kilometer, hakket lenger enn fjorårets tur, men minst like fin. Flotte veier med utsøkt natur og stort sett nydelige værforhold. Det anbefales å oppleve Norge på to hjul, fortsetter Aarhus.

Hvordan kommer du deg hjem igjen?
– Togene går jo ikke, så det ble buss-for-tog, som ikke ville ta med seg sykkelen. Så den står igjen i Stavanger. Forsinka var det også, sier Anders og gir utrykk for at han er oppgitt over kollektivtilbudet i Norge.

Se flere bilder her (ekstern lenke)

Nedover i saken kan du se rapportene fra turen.

(Saken fortsetter under)

Fargegaten, som egentlig heter Øvre Holmegate, er i dag en av Stavangers større attraksjoner. Foto: Anders Aarhus

Halvveis i går (tirsdag 1. august) etter å ha rullet inn til Kristiansand, så da kommer det en slik en reiseoppdatering:

Turen startet fra Horten i retning Tønsberg, Sandefjord, Larvik, så Langesund. Det ble imidlertid enn litt lengre etappe enn planlagt, da turen måtte legges om Porsgrunn. Til info: fergen fra Helgeroa til Langesund har lite hyppige avganger, om noen på død og liv måtte ønske å ta den. Forbi Porsgrunn og Brevik, så fremme i Langesund, begynte letingen etter overnattingssteder. Et par campingplasser, men lite med trær og da det allerede begynte å bli mørkt, endte det opp med et opphold på Quality Hotel Skjærgården, til et par tusen kroner… Frokosten var svært bra, må sies.

Dag 2 gikk litt mer som planlagt, i hvert fall rutemessig. Start fra Langesund i retning Tvedestrand. Første ordentlige stopp på Kragerø, som også ble av det lengre slaget. Her måtte doningen en turinnom Sport 1, da høyre girspak bestemte seg for å falle av. «God som ny» (får vi håpe) bar det med ferge over vannet mot Risør. Før Tvedestrand ble det en stopp ved Søndeled og kinarestauranten der. Umåtelig til service her, med en relativt greit chicken curry-porsjon til ålreit pris og «spis til du stuper»-dessertbuffé inkludert. Anbefales om noen skulle befinne seg i nærheten.

Dag 3 og den soleklare høydaren til nå. Med perler som Arendal, Grimstad og Kristiansand linet opp etter hverandre, knallsol fra 9 til 21 og sykkelveier som gjør både Nederland og Danmark misunnelige. Det ble et lengre stopp i både Arendal og Grimstad, samt et badestopp på Fevik, etterforsyning på Sørlandssenteret, før ankomst Kristiansand.

So far, so good. Meget overkommelige strekninger, selv om ræva var øm etter dag 1. Sett bort fra de par første timene på dag 2, har jeg visst også dratt med meg finværet nedover. Overnattingsutstyret har derimot vært rimelig en håpløs ekstrabagasje. Pent brukt hengekøye, liggerunderlag og sovepose gis bort mot henting i Kristiansand.

ANNONSE

«Sverd i fjell» er et monument innerst i Hafrsfjord i Stavanger kommune. Foto: Privat

Andre halvdel fra Kristiansand til Stavanger:

Dag 4 startet i retning Lyngdal. Om strekningen dagen før var plettfri, var ikke denne så mye dårligere. Litt mer variert og landlig ned til Mandal, der det ble lunsj og is-stopp. Eventuelt kan du kalle det et tårn til 150kr. Fra Mandal gikk det gjennom skog, strand og E39, før overnatting like før Lyngdal, med blant annt kveldsbad i kulpen.

Dag 5 skulle den uunngåelige stigningen begynne. Det gikk gradvis oppover, for så nedover til Kvinesdal, et sted noen sikkert vil betegne som «langt uti gokk.» Fra huttaheita bar det ned til Flekkefjord og fôring, før strekningen videre var som å kjøre en berg-og-dal-bane på repeat. Et mektig skue ventet imidlertid da jeg ankom Jøssingfjord og å sykle opp en miniutgave av Trollstigen, samt en tunnel helt blottet for lys, var noe for seg selv. Omsider ankom jeg dagens stoppested; Hauge i Dalane i Sokndal. Ja, det er ikkje skreve feil.

Dag 6 og siste innspurt i retning Stavanger. Litt vondt i vilja, mer vondt i ryggen, mest vondt i den store setemuskelen, bar det av gårde på turens lengste etappe på 115 kilometer. Hittil hadde værforholdene vært upåklagelig, men i dag bestemte vinden på 17 m/s seg å snu og blåse meg i fjeset hele veien. Da gikk det i sneglefart gjennom «kjente omgivelser» med bondeland, lunsjstopp i Egersund, trass-stopp i Vigrestad, indisk stopp i Bryne, før jeg til slutt rullet inn ved vakre Hafrsfjord og Stavanger.

Dag 7 ble benyttet til å ta buss inn til Lysefjorden og en «restitusjonsøkt» opp til Kjeragbolten. Etterfulgt av en bedre middag og en siste byvandring i Stavanger.

Dag 7 ble benyttet til å ta buss inn til Lysefjorden og en «restitusjonsøkt» opp til Kjeragbolten. Foto: Privat
Stavanger. Foto: Anders Aarhus
På strekningen mellom Egersund og Bryne. Foto: Anders Aarhus
Kvinesdal. Foto: Anders Aarhus

ANNONSE

To biler i trafikkulykke: – Påkjørsel bakfra

Elvia øker beredskapen natt til mandag