– Skal bidra til å skape en levende gate

Indre24
4 minutter lesetid

Arbeidet som i disse dager gjøres i Mysen sentrum er delt opp i fire soner.

Prosjektet har vært ute på anbud og Park & Anlegg AS er valgt som entreprenør. Ferdigstillelse er planlagt i løpet av 2023.

– Oppgradering av overflater på vei og fortau, samt noe utskiftning av VA-anlegget i området Jernbanegaten fra Folkenborgveien og ned til parkeringsplassen syd for Eidsberg sparebank, samt nedre del av Storgata opp til David Blids gate, opplyser Indre Østfold kommune.

De fire er delt opp i er: Nedre del av Jernbanegaten syd for krysset til Storgata, Mellom krysset til Storgata og krysset til Torggata, Krysset til Torggata og opp til Folkenborgveien og Nedre del av Storgata opp til David Blidsgate.

Les mer her (ekstern lenke)

(Fortsetter under)


– Prosjektet legger vekt på fremkommelighet og trafikksikkerhet og skal bidra til å skape en levende gate, bedre fremkommelighet/opplevelse for pendlere, gående og syklende og bygge på historiske trekk, opplyser kommunen.

Det største målet er å skape en attraktiv og trafikksikker kollektivløsning for buss i Jernbanegata, i henhold til dagens krav til standard og som kan ivareta morgendagens behov for økt kapasitet

– Utvidelse av fortau og redusert bredde i kjørebanen, samt legging av brostein i wienermønster, bygger opp det tradisjonelle uttrykket og bidrar til det attraktive handelsmiljøet rundt David Blids gate.

ANNONSE

  • Hovedtrekkene i prosjektet er at kjørebanen i Jernbanegata asfalteres, mens i Storgata legges smågatestein i bundet Wienermønster i en varm fargetone som er lik den fargen som er mye brukt i Mysen sentrum i dag.
  • Fortauet på nordsiden av Storgata utvides en meter i bredden på bekostning av veibredden, som da reduseres tilsvarende.
  • Plasstøpt armert betongdekke i farge grå benyttes som toppdekke i begge busslommene.
  • I parkeringslomme ved Eidsberg sparebank og i «kiss and ride»-lommen ved parken legges det brukt smågatestein i bundet rettsatt mønster.
  • På fortauene legges det granitt i farge lys grå, i tilpasningssoner/møbleringsfelt inntil bygningskropper legges det smågatestein.
  • Foran Citadell-bygget legges i tillegg et spesielt «bygulvteppe» med «diamantformer», eller kvadrater satt i diagonalmønster med tilpassede 5-sidede kantelementer i varierende uttrykk.
  • Langs kanten på «Citadellteppet» plasseres en serie sittesteiner med påmontert sete av tre.
  • I parken, serveringsområdet i «humlehagen», vil det benyttes et rimeligere materiale enn granitt, marktegl eller heller av betong.
  • Det etableres et wirestrekk som et lystak over sitteområdet, med humleplanter langs lysstolpene.
  • Det plasseres ut benker og bord som vil dekke omtrent alle behovene vi har for utemøbler i prosjektet. Taktile ledelinjer, taktile varselheller og tregruberister rundt gatetrær som står i fortausdekket utføres i støpejern.
  • Avfallsbeholdere festes i hovedsak på lyktestolper i samme farge som stolpene (sort).
  • Sykkelstativ er av en bøyletype i en kontrastfarge – rød.
  • Plantekasser, som alternativ til trær i Storgata.
  • Belysning i Jernbanegata blir med lysstolper, hver montert med 2 lyskilder med en varm fargetone, mastene har inkludert et banner/lysfeste på mastesiden mot fortau.
Parken skal også oppgraderes. Foto: Stig Morten Nilsen

Stem her

ANNONSE

Stikkord
Del artikkelen

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.