Det er strømproblemer på Follobanen og vi må derfor holde den nye banen stengt. Togtrafikken går mellom Oslo og Ski på Østfoldbanens gamle linje.
20. desember stengte vi den nye Follobanen på grunn av en brann i et teknisk anlegg på Ski stasjon. Lille julaften oppstod det varmgang og røykutvikling i samme anlegg. Bane NOR har ikke funnet den bakenforliggende årsaken til at dette skjer, og må derfor holde Follobanen stengt inntil videre.
– Det er problemer med strømmen i det nye anlegget. Vi utbedrer skader som anlegget er påført fortløpende, men dessverre, så langt har vi ikke klart å finne den bakenforliggende årsaken til at det oppstår varmgang i anlegget, forklarer Stine Undrum, konserndirektør Utbygging, Bane NOR.
(Saken fortsetter under)
Samarbeid med eksterne partnere
Våre samarbeidspartnere AGJV, Cowi og Sintef, bistår oss med en grundig gjennomgang av anlegget og vurderer kontinuerlig tiltakene vi må gjøre for å få trafikken i gang igjen. Når det blir, er dessverre for tidlig å si.
– Vi kan ikke annet enn å beklage igjen overfor de reisende. Det er passasjerene det handler om og vi er fryktelig lei oss for at det går ut over dem, sier Undrum.
Redusert togtilbud
Samferdselsdepartementet har bedt om en redegjørelse fra Bane NOR om hvordan togtilbudet til togpassasjerene på Østfoldbanen og Follobanen skal ivaretas fra og med 2. januar 2023.
– Den redegjørelsen skal de få. Vi samarbeider tett med Vy for å få på plass et best mulig rutetilbud fra 2. januar 2023. Inntil videre kjører togene via Østfoldbanen, sier konserndirektøren.
Flere avganger er innstilt, og passasjerene må regne med ca. 11 minutter lenger reisetid på tog R21 og RE20 som skulle kjørt via Follobanen.
(Pressemelding)