Mandag 12. desember klippet kong Harald snora og erklærte Follobanen for åpnet. Men det tok ikke lang tid før det ene problemet etter det andre dukket opp.
Konserndirektør for Drift og teknologi i Bane NOR, Sverre Kjenne, innrømmer at 2022 har vært et dårlig år for Østlandets togpendlere.
Det hele har toppet seg de siste ukene med feil, forsinkelser og innstilte avganger.
– Vi er lei oss. Folk burde fått et bedre togtilbud enn vi har klart å levere i 2022. Det hadde alle reisende fortjent, og særlig de trofaste pendlerne. De som vil reise klimavennlig, komfortabelt og raskt i hverdagen – vi hadde unnet dem problemfrie turer, sier Sverre Kjenne til banenor.no (ekstern lenke)
Hadde gledet seg
Direktøren forteller videre at de hadde gledet seg til å kunne gi folk på Østfoldbanen gode nyheter, som halvering av reisetiden mellom Oslo og Ski, og dobling av avgangene.
LES OGSÅ: Follobanen er åpnet – reisetiden er halvert
Bane NOR mener at alle nye jernbaneanlegg trenger en viss innkjøring. Ifølge dem er det derfor ikke uvanlig med noen feil på den nye Follobanen.
– Vår erfaring er at det kan oppstå noen barnesykdommer i starten, når vi setter full togtrafikk på splitter nye skinner. Det har vi beredskap for, og det håndterer vi underveis, men det går utover pendlere og andre som reiser med toget, sier Kjenne til nettsiden.
LES OGSÅ: Follobanen stengt til 27. desember
ANNONSE