Torsdag kveld inntok han scenen på Askim kulturhus, og hadde sitt publikum i sin hule hånd igjennom hele konserten. For en fantastisk musiker og pianist!
Før konserten startet var det tilløp til kø i billettsalget. Mette Killingmoe, daglig leder av Askim kulturhus, smilte bredt da hun så folket strømmet på.
– Jeg er så glad for at folket stiller opp på lokale arrangement. Jeg er så fornøyd med å ha André tilbake på kulturhuset. André er så dyktig, samtidig som han har en herlig personlighet. Det kommer godt frem under hans presentasjon av repertoaret sitt, sa Killingmoe til Indre24.
Og, ja, det det fikk publikum erfare under konserten. Bongard leverte klassiske verk fra klaveret som perler på en snor, ispedd fengende tangorytmer. Selv en som ikke er godt bevandret i de klassiske verk, lar seg rive med når André går løs på tangentene. 45-åringen presenterte alle komponistene med sin rike kunnskap om personen og historien rundt komponisten og komposisjonene.
I kveld kunne publikum lytte til verk fra flere av de store mestrene. Først ut, spilte Tomter-mannen «Fanitullen». Så tok han for seg Chopin. Chopin komponerte karakterstykker som ga uttrykk for følelser og stemning. Han tok for seg fem av hans mesterverk.
(Saken fortsetter under)
– Chopin spilte aldri mer enn fire stykker, så derfor spiller jeg fem, sa Bongard med et smil.
Av de mest kjente, er «Regndråpepreludium», ble vi fortalt. Dette stykket ble også fremført i Chopin sin begravelse. Robert Schumann var neste på programmet, og André Bongard sine fingre har et imponerende tempo over tangentene.
Ja, mange komponister var enten klin gærne eller syke, ble vi informert.
– Jeg vet ikke hvordan det var med Schumann, men han ble opplært av sin svigerfar, og kona Klara var en dyktigere pianist.
Bryllupsangen Klara fikk i bryllupsgave ble heldigvis også skrevet for klaver. Publikum nikket samtykkende da André tok for seg mesterverket.
(Saken fortsetter under)
Så var det Grieg sin tur. «Fjellslott» ble fantastisk fremført av Bongard, og han høstet stor applaus. Videre fikk vi høre Grieg sin egen favoritt, «Brudefølget drar forbi». Etter Grieg, kom hans arvtaker, Geir Tveit, som også hadde sin historie. Sist på programmet tok André for seg sin spesialitet, argentinsk tango, og en komposisjon av Astor Piazzolla. Publikum fikk lære om komponisten, Tangopolitiet med mer. Bongard tok for seg «Libertango», som han hadde arrangert selv. Drivende og flott.
Publikum ville ha mer klavermusikk, så han måtte ut på scenen igjen og fremføre et ekstranummer. Han valgte et stykke med swingende og lignende sambarytmer, kalt Choro.
Som det ble opplyst over anlegget før konserten startet: Dette blir en festaften, og det ble det.
(Se flere bilder under)
André Bongard, født 1977 (piano), fra Tomter, er utdannet ved Norges musikkhøgskole vmed grunnstudiet i klassisk klaver. Bongard fullførte i tillegg hovedfag utøvende klassisk med fordypningsemne Piazolla, argentinsk tango og jazz i 2005. Andre studerte med professor Jens Harald bratlie og Sverre Inris Joner. Bongard arbeider innen flrer sjangre; klassisk musikk, jazz og argentisk tango.
Siden høsten 2009 har han turnert med Rikskonsertene med forestillingen «fra Buenos Aires til Rio». Forestillingen er blirr vist over 400 ganger. Han har vært leder for Seraphin Tangoensemble siden 2001. Andre er universitetslektor ved Norges Musikkhøgskole i bruksklaver med vekt på improvisasjon og besifringspill og er i tillegg ansatt ved musikklinja ved Ski Videregående skole.
Han er blitt en etterspurt og allsidig pianist og fikk Hobøl kommune sin kulturpris i 2005. Han holder ofte konserter i større og mundre format. Høsten 2016 og 2019 var han musikslask leder og kappelmester på musikalen «Svidd Gummi» som gikk i Askim Kulturhus. Siden våren 2019 har Askim kulturhus invitert Bongard til å holde sine egne solokonserter.