Jubler for vei-satsingen, men etterlyser fortsatt E16-etappe

Glenn Thomas Nilsen
2 minutter lesetid

Tidligere denne uken gikk Statens vegvesen ut med hvilke 20 veiprosjekter som de prioriterer de neste seks årene. På topp i årets prioriteringsliste er E134 Oslofjordforbindelsen. Dette har en investeringsramme på 5, 83 milliarder kroner.

Saxe Frøshaug, som til daglig er ordfører i Indre Østfold kommune, er også leder for Ring4-samarbeidet der 16 kommuner langs den 310 kilometer lange strekningen er medlemmer. Denne riksveitraseen skal avlaste en stadig økende trafikk gjennom Oslo, og styrke et område rundt Oslo i jevn vekst både i antall innbyggere og antall arbeidsplasser.

Innenfor de 20 nevnte prosjekter er også disse tre andre delstrekningene i riksveikonseptet Ring4: E18 Retvedt – Vinterbro (Nordre Follo og Ås kommuner, kostnadsoverslag 8,39 mrd), E134 Dagslett – kryss E18 (Asker og Lier kommuner, kostnadsoverslag 4,16 mrd) og Rv22 Glommakrysningen ved Fetsund (Lillestrøm kommune, kostnadsoverslag kr 3,22 mrd).

– Dette viser at Statens Vegvesen ser behov for et sterkt og bærekraftig veinett rundt hovedstaden, sier Saxe Frøshaug i en pressemelding.

ANNONSE

Men samtidig legger han til at det spesielt er ett prosjektet langs Ring 4 som ikke ligger inne på prioriteringslista – og som vi fortsatt kommer til å kjempe for fremover: den 4 km lange E16-strekningen fra Eggemoen til Nymoen/Hensmoen nord før Hønefoss.

– I dag må trafikken nedenom Hønefoss by, hvilket ofte fører til propp i trafikken og lange køer. Veien her har vært under NTP-planlegging i snart 10 år, og vi har forventninger til at også denne strekningen kommer på plass snart. Med flere av de andre veiprosjektene på Ring-4 løst, bør det bli lettere å argumentere for denne strekningen fremover, mener Frøshaug.

(Kilde: Pressemelding)

Stem her

ANNONSE

Del artikkelen

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.