Går over til en normal hverdag med økt beredskap

Indre24
3 minutter lesetid

Fredag besluttet regjeringen at Norge går over til en normal hverdag med økt beredskap fra lørdag 25. september.

Indre Østfold kommune følger beslutningen til regjeringen.

– Smittetallene synker. Sykehusinnleggelsene har flatet ut. I løpet av få uker forventer vi at store deler av den norske befolkningen er fullvaksinerte. Folkehelseinstituttet mener at det er liten risiko for at epidemien skal komme ut av kontroll, gi betydelig sykdomsbyrde eller true helsetjenestens kapasitet. Derfor kan vi gå tilbake til en normal hverdag. Vi vil fjerne de aller fleste smitteverntiltakene, sa statsminister Erna Solberg fredag.

Nå som myndighetenes råd og regler i hovedsak forsvinner, kan den enkelte velge selv hvilken risiko man vil ta og hvilke tiltak man vil praktisere.

ANNONSE

– Avvikling av tiltak som nasjonale råd eller regler står ikke i veien for at enkeltpersoner kan velge høyere beskyttelsesnivå for seg selv. For eksempel kan de som ønsker større beskyttelse mot luftveisinfeksjoner velge å holde mer avstand til andre og selv benytte munnbind, ifølge Indre Østfold kommune sin nettside.

Disse reglene og rådene gjelder i en normal hverdag med økt beredskap

  • Når vi går over til en normal hverdag, fjernes alle restriksjoner innenlands, med unntak av kravet om å gå i isolasjon hvis du er syk med covid-19. Dette gjelder fra og med lørdag 25. september kl. 16.
  • Nedjustert TISK (testing, isolasjon, smittesporing og karantene) gjelder i fra mandag 27. september.
  • Meteren gjelder ikke lenger. Vi kan da være sammen på samme måte som tidligere. 
  • Vi opphever begrensningene på hvor mange som kan være sammen på arrangementer. 
  • Det er slutt på krav om bordservering og innslippsstopp.
  • Dersom du får symptomer på luftveisinfeksjon, bør du fremdeles teste deg. Det gjelder også vaksinerte.  
  • Hvis du blir smittet med korona, må du isolere deg for å unngå å smitte andre. Det vil ikke være en anbefaling, men en regel som du kan få bot for å bryte.
  • Det anbefales at uvaksinerte som bor sammen med en som er blitt smittet, tester seg eller går i karantene. Det gjelder uavhengig av om man får symptomer eller ikke. Andre uvaksinerte nærkontakter trenger ikke å gå i karantene, men bør ta en test.

(Kilde: Indre Østfold kommune)

ANNONSE

Stikkord
Del artikkelen

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.