Digitalisering av norsk jernbane er godt i gang og flere viktige milepæler er nå oppnådd.
Det er produsenten Alstom som utstyrer alle norske tog med det nyeste digitale skinnekontrollsystemet for å gjøre togene smartere, tryggere og mer pålitelige. Prosjektet startet i 2018 med et standardisert design og går nå over til serieproduksjon av utstyr for hele flåten på over 400 tog. Installasjonen skal være klar innen 2026 når det nye signalanlegget (ERTMS) er fullt implementert
Et viktig skritt er det første av de tre testtogene (et lokomotiv, et passasjertog og en gul maskin) som nå fått driftstillatelse (APIS) av Statens Jernbanetilsyn (SJT). Det gjør at neste trinn av prosjektet kan starte, som er installasjon av ERTMS på tog ved Grorud Verksted. Nordlandsbanen nord blir første strekning i Norge med ERTMS installert, og vil fra oktober 2022 være i drift med 35 ferdiginstallerte tog.
– Etter en vellykket testperiode er vi glade for at vi kan gå i gang med ombyggingen av tog for fullt. Nå bygger vi et moderne, felleseuropeisk signalsystem over hele landet. Målsettingen er færre forsinkelser og innstilte avganger – når vi skal frakte flere folk og mer gods på en moderne, sikker og klimavennlig jernbane, forteller Sverre Kjenne, konserndirektør Drift og teknologi i Bane NOR.
Det nye systemet er det første i verden til å ta i bruk en datafusjonsalgoritme som ved hjelp av både satellittnavigasjon og treghetssensorer sikrer økt antall avganger og bedre kommunikasjon mellom togene. Alle leveranser er i henhold til den nyeste europeiske interoperabilitetsstandarden for jernbane. Vi er utrolig stolte av å være med på digitalisere og modernisere den norske jernbanen. Spesielt med en banebrytende teknologi som er tilpasset alle typer tog og omgivelser, også tøffe værforhold som under den tøffe norske vinteren.
ANNONSE
Alstom vil fortsette å samarbeide tett med Bane NOR og koordinere med togselskapene og alle interessenter. Eventyret starter med åpningen av Nordlandsbanen i 2022.
ERTMS-fremgang:
- Det tredje og siste testtoget er nå installert og under testing
- Fullskala operasjonelle tester ble ferdigstilt i april med totalt 13.770 km tilbakelagt: – 5.316 km med ERTMS (nyeste versjon BL3R2) og 8.454 km i ATC 2 (det eldre togkontrollsystemet i Norge og Sverige)
- Det første testtoget (Di8) kjørte i Sverige i mars 2021 for å utføre godkjenningstester
- Det andre testtoget (LTR17) utfører i mellomtiden ERTMS kompatibilitetstester (ESC-tester) på Østfoldbanen Østre Linje (den første operative ERTMS-banen i Norge) siden april 2021
- Opplæringen av førerinstruktørene fra Vy ved ERTMS Nyland Campus i Oslo startet i april
Faktaboks:
- Alstom leder an mot grønnere og smartere mobilitet over hele verden. Selskapet utvikler og markedsfører integrerte systemer som gir bærekraftig grunnlag for fremtidens transport.
- Alstom tilbyr et komplett utvalg av utstyr og tjenester, fra hurtiggående tog, metro, trikk og e-buss til integrerte systemer, tilpassede tjenester, infrastruktur, signalering og digitale mobilitetsløsninger. I januar 2021 kjøpte selskapet opp Bombardier Transportation.
- ERTMS (European Rail Traffic Management System) er det nye signalanlegget som installeres i Norge og andre europeiske land. Systemet har færre tekniske feil, lavere vedlikeholdskostnader og bedre informasjonsflyt mellom tog og trafikkstyringssentral. Det vil bidra med å redusere forsinkelsene og kan på sikt øke frekvensen i togtrafikken. Med et felles europeisk signalsystem blir det også enklere å kjøre tog på tvers av landegrenser.
(Pressemelding)
ANNONSE