System for vaksinebestilling ble overbelastet

Glenn Thomas Nilsen
2 minutter lesetid

Onsdag ettermiddag skrev Indre Østfold kommune på sin nettside at det var tekniske problemer med Helseboka ved vaksinelokalet.

– Vi prioriterer alle ressurser til å få løst feilen og vil derfor være mindre bemannet på telefonen. På grunn av de tekniske problemene får vi ikke hjulpet deg som har spørsmål om timebestilling eller ønsker å endre tidspunkt for din timeavtale, opplyste kommunen (ekstern lenke)

Etter hvert kunne kommunen melde at IKT-problemene på teststasjonen var løst.

Ifølge pressekontakten i Indre Østfold kommune har de hatt problemer med både registering av hvem som hadde fått vaksine og timebestillinger, skriver digi.no.

ANNONSE

– Dette er en svært vanskelig situasjon for alle kommuner og innbyggere som prøver å bestille vaksine. Hele teamet vårt jobber med å løse utfordringene som har oppstått. Vi har aldri opplevd større aktivitet på plattformen enn i dag, så det er jo selvfølgelig sterkt beklagelig at dette skjer nå, sier selskapet daglige leder, Marius Christensen til digi.no (ekstern lenke)

Alle som ble satt opp til time i dag har fått vaksine, men i en periode var det ventetid på oppimot 20 minutter.

– De ansatte i lokalet klarte hurtig og imponerende å få igjennom alle på tross av ikt-problemene. Konsekvensene er at det nå jobbes utover kvelden med å få registrert alle vaksinene som er gitt elektronisk i de rette systemene, opplyser kommunen.

Stem her

ANNONSE

Del artikkelen

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.