Planleggingen går for fullt for den nye festivalen Momarken-festivalen som går av stabelen til sommeren.
(Saken er fra 4. januar 2013)
Festivalen åpner dørene om et halvt år, og fredag ble prosjektleder er Aud Marit Eriksen fra Oslo og prosjektmedarbeider Marianne Heen fra Rømskog presentert for pressen. De to skal være med på å ha ansvaret for festivalen, som går under navnet Momarken-festivalen.
Eriksen skal ha ansvaret for mat, smak, aktiviteter og administrasjon, mens Heen skal jobbe for at aktivitetene faller på plass.
Eriksen er utdannet ernæringsfysiolog og hun er spesielt opptatt av å lære bort sin kunnskap om mat, kosthold, ernæring og helse. Marianne Heen jobber i Rømskog kommune som fritidsleder for barn og ungdom. Hun har ansvaret for den årlige barne og ungdomsfestivalen i kommunen.
– Jeg synes det er flott med en festival som setter fokus på hele konseptet rundt mat, matkultur, underholdning og forskjellige aktiviteter, sier prosjektlederen, og legger blant annet til at hun har blitt tatt godt i mot av en engasjert prosjektgruppe, og at de er godt i gang med planleggingsprossessen.
Styringsgruppa og de andre involverte i festivalen har jobbet med en målsetting om 15.000 besøkende og 70-80 utstillere. De forteller at de har et nedslagsfelt på 1,5 millioner mennesker innenfor drøyt halvannen times reise.
Arrangørene håper at festivalen kan arrangeres annethvert år, og vil tilby opplevelser, utstillinger, dyr, trav og mat – som en sentral del av fylkessatsingen Matfold.
Arrangementet går av stabelen 6. og 7. juli.
– Det vil bli travløp lørdag og søndag, i tillegg blir det messe, utstillere, underholdning, aktiviteter, samt at dyr og familien vil være i fokus, forteller markedssjef ved Momarken travbane, Kjeld Henning Sandem.
Jobben med prosjektet er stor og derfor har de fått med flere på laget.
– Vi har innsett at vi trenger en god del hjelp, derfor har vi engasjert to prosjektmedarbeidere, sier Sandem.
De to startet så vidt å jobbe med festivalen før jul.
– Jeg synes det er veldig spennende at Momarken som festival kan ta med seg denne trenden fra hele landet til Østfold, forteller prosjektleder Aud Marit Eriksen. Hun innrømmer blant annet at hun gleder seg til å smake på maten under festivalen.
Skal ikke gå Momarkedet i næringa
Grunnen til at de ønsker å arrangere festivalen, er at det er ønske om å fylle Momarken Arena med mest mulig aktivitet, samt å utnytte området i enda større grad og å styrke Indre Østfold som region.
Arrangørene forteller at denne festivalen likner lite på Momarkedet, som arrangeres på sensommeren. Den nye festivalen har fokus på mat og dyr, og kan sammenliknes med landbruksfestivalene Hjallerud Marked, På landet, Dyrsku’n og Markens Grøde i Rakkestad. Det er fra disse de har hentet inspirasjon.