I starten av september lanserte det norske tech-selskapet Loopyty en ny og barnevennlig plattform som gjør det enkelt for familier å forlenge levetiden til leker.
En av gründere er Camilla Næristorp som er vokst opp i Askim og Rakkestad. I dag bor hun i Oslo, men med foreldre i Askim og slekt i Ørje, Hærland og Skiptvet, sier hun selv at hun kommer fra Indre Østfold når folk spør.
– Vi mener at hver leke fortjener et lengre liv, og at hvert barn fortjener tilgang til leker uten at det går på bekostning av miljøet. Vårt mål er å bygge intelligent teknologi som gjør bærekraftige valg enkle og engasjerende for familier, sier Næristorp og legger til:
– Med Loopyty blir det både morsomt og sømløst å gi leker nye hjem, samtidig som man reduserer avfall og fremmer mer ansvarlig forbruk.
Med som gründer er også Berthilde-Maud Schelstraete. I tillegg er mange andre med i teamet samt at de også har noen bidragsytere.
(Saken fortsetter under)

Digital løsning for et globalt problem
Næristorp og Schelstraete forteller at hvert år havner opptil 80 prosent av leker på søppelfyllingen, ofte selv om de fortsatt er fullt brukbare. Det vil de to gründerne endre på.
– Vi mener at hver leke fortjener et lengre liv, og at hvert barn fortjener tilgang til leker uten at det går på bekostning av miljøet. Vårt mål er å bygge intelligent teknologi som gjør bærekraftige valg enkle og engasjerende for familier, sier Næristorp.
Det kan være vanskelig å gi fra seg favorittlekene, men forskning viser at hvert barn i gjennomsnitt har fire ubrukte leker liggende.
– Loopyty er bygget av et globalt team med medlemmer i blant annet Norge, Kirgisistan, France og India. Etter utfordringer med å hente tidligfasekapital i Norge, er dagens lansering et resultat av dedikasjon, kreativitet og samarbeid på tvers av landegrenser, skriver gründerne i en e-post.
Slik fungerer det
Plattformen er designet for å være enkel å bruke for både foreldre og barn:
- Selge leker: Ta to bilder – Loopyty fikser resten, fra beskrivelse til presentasjon.
- Kjøpe leker: Med integrert betaling via Stripe og levering med Helthjem, kan kjøp gjøres trygt og praktisk hjemmefra.
- Engasjere barna: Barnevennlige funksjoner gjør at barna kan være med i prosessen, enten det gjelder å velge hvilke leker som får nye hjem eller å lage ønskelister til mer bærekraftige gaver.
Videre står det å lese i e-posten at Loopyty nå er tilgjengelig for brukere i Norge, med planer om ekspansjon til Europa. Samtidig åpner selskapet for dialog med investorer og partnere som vil være med på reisen.
Hvordan kom de opp med ideen?
Det hele ble rett og slett født ut av en dypdykkende researchprosess, der de fokuserte på to nøkkelområder: leker og sirkulær økonomi.
– I begynnelsen var jeg selv ganske skeptisk. Sirkulære prosjekter er notorisk vanskelige å skalere, og jeg var usikker på om dette var veien å gå. Men underveis i intervjuene vi gjennomførte, ble jeg positivt overrasket. Jeg møtte en utrolig sterk motivasjon for endring hos foreldre, noe som virkelig rørte ved meg. Det var også gjennom intervjuene at Berthilde-Maud ble interessert i prosjektet, forteller Næristorp.
– Med mange muligheter ble det også en utfordring å velge retning. Det var mange spennende muligheter, og vi måtte finne den ene som skulle lede oss fremover. Etter nøye prioriteringer, klarte vi til slutt å stake ut hvor vi skulle starte, og det var slik Loopyty ble til. En fun fact, er at vi har ikke bestemt navnet selv, dette har barna i nær venneomkrets besluttet, over pannekaker med masse sjokelade på, avslutter Camilla Næristorp.
