Det er igjen klart for felles markering av frigjørings- og veterandagen fredag 8. mai, i regi de fire kommunene i Indre Østfold-regionen. Det er nasjonale markeringer og flaggheisinger på dagen og lokale arrangement på kvelden.
– Vi starter ved krigsminnesmerket på Fossum bru kl 18 og avsluttes med kveldsarrangement på Demokratisenteret, Høytorp fort kl 19.30. I år er det 80 år siden de første minnesmarkeringene, og vi håper mange blir med for å hedre veteraner både fra 2. verdenskrig og internasjonale operasjoner i årene etter, sier Hans Petter Ringstad og Erik Unaas, veterankontakter i henholdsvis Rakkestad og Indre Østfold kommuner.
(Saken fortsetter under)

Historiske
Fossum bru, som krysser Glomma mellom Askim og Spydeberg, var åsted for noen av de hardeste kampene i Sør-Norge under det tyske angrepet i april-dagene i 1940. Om lag 130 norske soldater under kaptein Fredrik Sollie forsvarte elveovergangen natt til 12.–13. april. Nær 20 nordmenn falt, og et større antall tyske soldater ble drept eller såret.
Siden frigjøringen i 1945 har brua derfor vært et sentralt samlingspunkt når lokalsamfunnet hedrer både falne og veteraner.
– La oss samles om frihet, fred og takknemlighet. Bli med når vi sammen hedrer dem som kjempet for Norges frihet i 1940-1945 og alle veteraner som har gjort en innsats for landet. Det er ingen påmelding eller betaling, her er det plass til alle og alle er velkomne, understreker Ringstad og Unaas.
Program ved Fossum bru fredag 8. mai kl. 18.00
- Velkommen ved NROF
- Dikt ved løytnant Svein Arild Sydengen
- Medaljeseremoni ved HV kaptein Jens Grøstad
- Askim Janitsjar spiller
- Hovedtale ved løytnant Håvard Andreassen
- Askim Janitsjar spiller nasjonalsangen
- Avslutning ved Askim Janitsjar
Program ved Høytorp fort, Demokratisenteret, fredag 8. mai kl. 19.30
- 19.30 Velkommen ved Hans Petter Linnerud Ringstad, kultursjef og veterankontakt, Rakkestad kommune.
- 19.40 Demofilm ved Demokratisenteret, presentasjon av senteret.
- 19.55 Innlegg ved Glenn André Gjerstad Lie, leder NVIO Follo og Indre Østfold.
- 20.05 Foredrag ved brigader Eystein Kvarving, “Ukrainakrigen og vår beredskap”.
- 20.40 Bespisning. Smørbrød og kaffe.
- 21.00 Kommunenes hilsen ved ordfører Kjersti Nythe Nilsen, Marker kommune.
- 21.10 Avslutning ved biskop Kari Alvsvåg, «Kirken i krig og kriser».
