Tidlig om morgenen 2. desember stenger Telia 2G-nettet i Østfold, Vestfold, Oslo, Drammensregionen og Akershus.
(Pressemelding)
Mobiltelefoner og annet utstyr som kun støtter 2G slutter å virke når 2G skrus av, så Telia oppfordrer kunder, inkludert kunder av OneCall og Mycall, til umiddelbart å sjekke om de må bytte. Kunder med telefoner som i utgangspunktet støtter 4G minnes på å aktivere 4G Tale.
Telia har i flere omganger de siste årene informert om stengingen, og har siden høsten 2024 kommunisert direkte til både privat- og bedriftskunder som fortsatt bruker 2G-nettet, med oppfordring til å bytte utstyret sitt. Det er likevel fortsatt kunder som bruker gammelt utstyr, og Telia ber disse handle raskt:
– Det er faktisk slik at utstyr som kun støtter 2G vil slutte å fungere det øyeblikket vi skrur av 2G, så det er viktig at folk forholder seg til stengingen og konsekvensene av den. For å ringe må de bytte til en telefon som støtter 4G eller 5G. Det gjelder også kunder som har SIM-kort som støtter 2G i andre enheter som modem og IoT-utstyr, som for eksempel vannmålere, garasjeporter, heiser og lignende, sier Georg Svendsen, leder for infrastruktur i Telia Norge.
2G, også kjent som GSM, er en over 30 år gammel mobilteknologi som i dag hovedsakelig brukes til tale og maskin til maskin-kommunikasjon (M2M). Færre og færre bruker 2G, og med stadig flere tilkoblede enheter i nettet er det helt andre behov og krav i dag enn da 2G ble etablert. Stengingen vil frigjøre frekvensplass slik at 4G- og 5G-nettet blir enda bedre, raskere og når ut til flere.
Nå stenger Telia 2G i Østfold
Telias slukking av 2G-nettet har pågått siden august, og 2G er nå historie i størstedelen av landet. Nå stenger de siste områdene, og 2. desember er det slutt for 2G også i Østfold, Vestfold, Drammensområdet, Akershus og Oslo.
– Vi oppfordrer kunder til å bytte eldre utstyr så fort som mulig, slik at de fortsatt kan ringe og bruke annet utstyr som er avhengig av mobilnettet. Kunder som er usikre bør sette seg inn i informasjonen på nettsiden, ta kontakt med vårt kundesenter eller gå innom sin nærmeste Telia-butikk, sier Svendsen.
– Vi oppfordrer også kunder til å tenke på eldre og yngre familiemedlemmer og venner, som kanskje har eldre mobiltelefoner, men som ikke forstår teknologi så godt og som trenger hjelp til å finne ut av dette. Det er også viktig å huske på at dette også gjelder kunder av OneCall, Mycall og Phonero, da de er en del av Telia og bruker samme mobilnett.
Telias erfaring etter stengingen i andre deler av landet er at en del kunder som har nyere telefoner som støtter 4G likevel ikke har kunnet ringe ut etter at 2G ble skrudd av:
– Det skyldes at de ikke har aktivert 4G Tale på sin mobil, så det er viktig å skru dette på, sier Svendsen.
Telia og Telenor har sammen laget nettsiden for å gjøre overgangen til nyere teknologi enklest mulig. På nettsiden får privatpersoner og bedrifter informasjon om hva som skal skje og hva de må gjøre for å være forberedt på stengingen av 2G. Telenor har besluttet å starte stengingen av sitt 2G-nett fra 31. desember 2027.
Telia stenger 2G-nettet fra august: her er oversikten over når det skjer hvor
Slik sjekker du ditt utstyr:
De aller fleste har en mobiltelefon som støtter 4G og/eller 5G. Du kan sjekke din ved å gå inn i mobilens innstillinger og sjekke alternativene under «Mobilnett» eller «Datakommunikasjon». Hvis du finner alternativer for tale og data i 4G/5G, bør du velge det. Hvis et 4G/5G/LTE-alternativ mangler, er telefonen din for gammel, og du må bytte den ut fortest mulig.
Se på mobilens statuslinje:
Hvis telefonen støtter 4G-tale står det 4G eller LTE øverst på skjermen din når du er i en telefonsamtale. Får du ikke opp dette, må du bytte ut telefonen din.
Søk opp modellnummeret:
iPhone: Gå til Innstillinger > Generelt > Om telefonen
Android: Gå til Innstillinger > Om telefonen
Søk opp modellnummeret på nettet eller produsentens nettside for å se hvilke nettverk som støttes.
Husk å skru på 4G Tale
Har du en mobil med støtte for 4G Tale (også kalt VoLTE), sjekk at dette er skrudd på.
Slik skrur du på 4G Tale (hvis du har støtte for det):
- iPhone:
Innstillinger -> Mobilnett -> Mobildatavalg -> Aktiver LTE.
For 4G Tale vil du ha valget «Tale og data«, som må velges for at du skal kunne ringe med 4G. Har du ikke dette valget, støttes ikke 4G Tale. - Samsung:
Innstillinger -> Tilkoblinger -> Mobilnett -> Skru på 4G-anrop
Dersom du ikke finner 4G-anrop, støttes ikke 4G Tale. - Øvrige:
Sjekk brukerveiledningen for den aktuelle mobilen (den finner du som regel ved søk på internett).(søk gjerne på engelsk, «user manual Doro XXXX»
ANNONSE
