FRI/Rosa kompetanse ut av barnehagen og skolen

Leserinnlegg
3 minutter lesetid

Alle skal selvsagt være og bli respektert for den man er. Barn skal lære om toleranse, respekt og mangfold, men det å slippe Fri/Rosa kompetanse inn i klasserommene og i barnehagene – det var et feilgrep.

Av: Mona Wendelborg, Indre Østfold KrF (representant i kommunestyret og formannskapet) og Jon-Einar Aandal, Indre Østfold FrP (representant i kommunestyret og formannskapet)

Mange foreldre fortviler over måten barna lærer om kjønn på, at de kan velge hva de vil være, som om det var en hylle med smågodt man sto foran.  Barn nede i 4-5 års alderen har «bytte-kjønn-dag» i barnehagen, der de må stille i motsatte klær av hva de normalt går med. Foreldre tar kontakt med oss og forteller at om de opplever undervisningen om kjønn ugrei i dagens barnehage/skole. Flere og flere foreldre er i ferd med å få med seg hva barna lærer, fra svært ung alder, og mange ønsker derfor en endring.

FRI – Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold het tidligere Landsforeningen for lesbiske og homofile (LLH). Rosa kompetanse er FRIs fagavdeling. Rosa kompetanse har solgt seg inn med toleranse, men det er langt mer som blir belært barna enn å ha respekt for andre. Det å lære barn at de kan fritt kan velge kjønn ut fra hva man føler, er noe helt annet enn å lære at det er helt fint å være guttejente, eller feminin gutt. Det er neppe barn selv som reagerer hvis en jente leker med traktor og en gutt leker med dukker. Hvis noen stiller slike spørsmål så er det vel heller vi voksne. Er det riktig å spørre en 5-åring om han/hun føler seg i rett kjønn? Er det riktig å tvinge barna til å ha byttedag i barnehagen, der små barn må kle seg motsatt av hva de vanligvis gjør? Er det den eneste og beste måten å lære om toleranse og mangfold?

En undervisning om at kjønn er i flyt og kan velges fritt ut fra hva man føler seg, er det i tråd med undervisningsplanen? Er det slik man skaper toleranse eller det egnet til å skape mer forvirring enn læring? Ikke på noe annet område hentes eksterne interesseorganisasjoner inn i pedagogenes domene, verken miljøorganisasjoner eller Bondelaget slipper til i klasserommene. Det er kun kjønnsideologer som har fått innpass i undervisningen.

Det er fullt mulig å gi barn opplæring i toleranse uten å bruke liberale kjønnsideologier. Vi støtter helhjertet opp om opplæring i toleranse og respekt for enkeltmennesker, men vi er uenig i at FRI/Rosa kompetanse er de som skal gjøre barna våre best i stand til å respektere andre for den de er.

ANNONSE

Del artikkelen

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.