Allerede som 25 åring tok Stein Kolstad valget om å bli kjøpmann innen konfeksjon, men etter 43 år i bransjen ser han nå frem til en annerledes hverdag uten butikk og uten ansatte.
Vi møter Stein i butikken i Mysen tett oppunder jul og midt i opphørssalget. Mange ser etter julegaver eller en ny kjole, noen har overtalt mannen til å kjøpe seg ny dress og noen trenger sokker. Samtlige kunder synes det er leit at butikken skal stenge. Alle er skjønt enig om at de ikke vil finne maken til service eller sortiment noe annet sted. For i snart fem tiår har Hit! sørget for mote fra vugge til grav for begge/alle kjønn, og sånt setter spor i bybildet.
(Saken fortsetter under)

Livet er fullt av tilfeldigheter, og Stein sin historie er intet unntak. Han er vokst opp i en jernbanefamilie der far var banemester og bestefar stasjonsmester. Jernbanen fristet ikke, så Stein gikk sin egen vei og valgte handelskolen. På fritiden var han aktiv i Mysen og Omegn Røde Kors Hjelpekorps, og som så mange andre i Røde Kors på den tiden, var veien til ambulansetjenesten både nærliggende og fristende. Likevel skulle det ikke bli slik, for Erik Olafsrud tipset nemlig om at Pioner Ø senter skulle etablere seg i Mysen, og de søkte etter kvinnelige ansatte til sin butikk. Siden Stein akkurat var ferdig med Handelskolen, så søkte han stillingen tross feil kjønn og fikk jobben.
(Saken fortsetter under)

Åpnet med brask og bram
– Hos Pioner Ø Senter skulle vi selge barn, dame og herreklær. Noe som skapte både skepsis og viss bekymring for egen omsetning hos de øvrige butikkeierne i sentrum. Åpningen av butikken ble likevel feiret med brask og bram, og stor festivitas. Det var parade i gatene, og Grefslie herrekvippering som var nærmeste nabo til butikken konstaterte i etterkant en entusiastisk omsetning at det var «Beste dagen i mitt liv», forteller Stein.
Etter noen år ble det gjort en større omprofilering og navnendring, og alle landets Pioner Ø Senter ble endret til Cubus. Stein jobbet fortsatt i butikken og fikk med seg all harseleringen vedrørende navnet. Cubus! En buss for kuer! Hva har det med klær å gjøre også videre. Ingen så nok for seg den gangen at det skulle bli en av Scandinavias største kjeder i sin bransje.
(Saken fortsetter under)

Stein ble hos Cubus frem til i 1979 da startet han på Kjøpmannsinstituttets butikkleder skole, og etter hvert hos Lundervold i Oslo. Sortimentet der var også barn, dame og litt herre. Han tok over butikken i 1982 og selv om det den gang ville vært mest opplagt å kalle butikken Lundervold eftf, så var det helt uaktuelt. I Mysen var det et skilt hos slakter Myrvang som Stein hadde lagt merke til. På skiltet stod det «Her er det», noe som gav ideen til «Kom hit» og firmanavnet «Hit!» ble en realitet. Parallelt med karriere traff kjærligheten blink i 1976. Stein og Marianne etablerer seg sammen og ble tvillingforeldre i 1986.
(Saken fortsetter under)

Var det marked for en butikk til?
Lange arbeidsdager med pendling til Oslo, og kone og små barn hjemme gjorde hverdagen utfordrende. Tanken om å flytte driften hjem til Mysen ble veldig aktuell, men det var vanskelig å finne butikklokaler i sentrum på den tiden. Alle lokaler var fylt opp av godt etablerte næringer som drev god butikk. Først når nye Indregården stod ferdig og endelokalet over to plan og med to innganger ble ledig, ble det en mulighet. Så i 1988 åpnet Hit! dørene i Mysen for første gang. Handelsstand var nok en gang skeptisk til etableringen og spesielt de i klesbransjen. Var det marked for en butikk til? Det var allerede godt belegg innen både barn, dame og herre mote i Mysen på den tiden. Så at Stein skulle ligge under i pris gav grunnlag for mang en bekymring og tvil.
(Saken fortsetter under)

Har satt sine spor
Det første året i Mysen, var også det siste året i Oslo, og etter en periode med overlapping, så ble all drift samlet i Mysen. Et valg han aldri har angret på. Det ble mer tid til familien og siden Marianne jobbet deltid i barneavdelingen fikk de også mer tid sammen.
Stein og Marianne har i alle år tenkt fremover og gjort sitt for å fylle mangler i samfunnet. Så i 2000 utvidet de gutt/ungdom og herreavdelingen ved å åpne en korridor mellom sin underetasje og et frittstående lokale i Storgata. Her har de sørget for antrekk til alle anledninger i størrelser fra XXS til 8x XL
Stein Kolstad sitt engasjement for Mysen har satt spor både i handelsstand og hos enkeltmennesker. Tidligere generasjoner har takket av og nye har kommet til, og Stein har sørget for antrekk til alle sammen. Det er utvilsomt mange historier og erfaringer å se tilbake på, for det å treffe på kolleksjon er helt alfa omega i motebransjen. Omsetningen har imidlertid sørget for lønn til 3-6 ansatte til enhver tid i tillegg til eier, så at satsningen har vært en suksess er uten tvil et faktum.
(Saken fortsetter under)

Fremsnakker gårdeier
Men når vi kommer inn på erfaringer og engasjement så er Stein rask med å fremsnakke gårdeier Carl Petter Løken.
– Vi har hatt samme gårdeier i alle år og han har vært helt fantastisk. Etter brannen i 2013, når vi ønsket oss en bredere passasje mellom lokalene i underetasjen, så fikk vi det. Når koronaen rammet nasjonen og vi måtte stenge dørene, fikk vi ikke lov å betale husleie. Jeg kan nevne så mye mer, men det har vært enkelt, stabilt og god dialog hele veien. For ikke å glemme kundene! Hadde det ikke vært for alle de gode møtene, hyggelig menneskene, gode tilbakemeldingene og solid omsetning igjennom alle disse årene, så hadde det heller ikke vært mulig å drive. Vi er veldig takknemlig for tilliten og vi vil uten tvil savne hver eneste en av alle menneskemøtene. Det blir både rart og litt trist å gi seg, konstaterer Stein.
(Saken fortsetter under)

Mer tid til familie
Når det er sagt, så vet jeg at de ser frem til mer tid sammen med både barn og barnebarn, og på spørsmål om hva fremtiden bringer, så er det nettopp dette de fremhever.
– Nå blir det enklere å delta i en bursdag eller stikke en tur på besøk uavhengig om de bor i Trømborg eller Kristiansand. Kanskje reise litt, eller ta i bruk verandaen, sier Stein med et smil.
At Stein Kolstad skulle lykkes med sin etablering og visjon er ingen overraskelse. Han har alltid ønsket konkurranse velkommen. Gunnar Fjellengen i lokalavisen spurte i forbindelse med etableringen i ’88: «Du er ikke redd for at det allerede er for mange klesforretninger i Mysen?» Hvorpå Stein avslutter intervjuet med: «For Mysen bør det være en fordel med flere tilbud. Jo mer man finner her, jo mer interessant blir det for publikum å reise til Mysen i stedet for Askim, Ski eller Oslo» sitat slutt. Et sitat som kan anses som et kvalitetsstempel og kjennemerke på en ekte kremmer.
Visste du at:
- grunnleggeren til Pioner Ø Senter var Jonas Øglænd A/S fra Sandnes som opprinnelig drev med import av sykler og som på begynnelsen av 1930 tallet utviklet en helnorsk sykkelmodell «Den beste sykkel» bedre kjent som «DBS» DBS ble lansert i 1932.
- Jonas Øglænd var produsenten bak den norske mopeden Tempo (som hadde motorer fra tyske Sachs). Øglænd var på slutten av 50 tallet den eneste store sykkelprodusenten igjen i Norge og dekket om lag 90% av det norske markedet.
- Jonas Øglænd solgte også arbeidsklær som ble laget av hjemmearbeidende syersker.
- Den første konfeksjonsfabrikken ble etablert i Sandnes i 1926. I 1960 var det landets største konfeksjonsfabrikk for arbeidstøy og fritidsklær.
- Utover på 1960 tallet etablerte konsernet flere klesbutikker over hele landet. Denne kjeden vokste jevnt og i 1974 var det over 150 franchise butikker fordelt over hele landet, bl.a. i en i Mysen.
- Klesbutikkene i Øglænd konsernet gjennomgikk en navnendring, og har siden 1979 het Cubus.
- Konsernet eies i dag av Varner gruppen.
Kilde: Store Norske Leksikon


ANNONSE