Planlagte innsparinger i Østfold kan føre til en halvering av elevplassene på idrettsfag. Dette betyr at idrettsfag blir et tilbud kun for de mest skoleflinke. Vi må har flere som bidrar til å skape et aktivt samfunn – ikke færre.
Av: Hilde Stokke, 1. nestleder og Øyvind Gressløs, styremedlem i Viken idrettskrets
Inaktivitet koster – Idrettsfag forebygger
For å skape et samfunn der flere er fysisk aktive, er det viktig at støtten til idrettsfag kommer fra flere enn bare idrettsorganisasjonene. Dette er en av de mest betydningsfulle investeringene vi kan gjøre som samfunn. WHOs Global Action Plan on Physical Activity 2018–2030 etterlyser helsefremmende systemer som skoler og lokalsamfunn, og det er akkurat dette idrettsfag kan være. Det er også dette vi kjemper vi for hver dag som Vikenidrettens representanter for idretts- og aktivitetsglede.
Og alle samfunnsberegninger peker alle i samme retning: Inaktivitet koster!
Hvorfor er dette viktig for oss?
Når ungdom får muligheten til å dyrke fysisk aktivitet i hverdagen, bidrar det til å skape en ny generasjon som ser verdien av å være aktive. Ved å opprettholde tilbud som idrettsfag, legger vi et solid fundament for folkehelsen og en fremtidig befolkning med en aktiv identitet.
Noen elever vil kanskje søke seg til private idrettstilbud, men disse er ikke tilgjengelige for alle – kun for dem med foreldre som kan betale for det.
Det er avgjørende at vi beholder et offentlig idrettstilbud som gir alle ungdommer like muligheter til å følge sin lidenskap.
I tillegg sparer vi penger på kort og lang sikt!
Kutt i idrettsfag er dårlig helsepolitikk!
Vi vet at å investere i idrettsfag gir store besparelser på sikt. Gjennomføringsgraden er høy – langt høyere enn for mange andre studieretninger. Når ungdom får mulighet til å kombinere skole og fysisk aktivitet, stiger både trivsel og gjennomføring. Kutt i idrettsfag vil svekke ungdommers motivasjon, øke frafall og påføre samfunnet betydelige kostnader.
Idrettsfag er et viktig bidrag til folkehelsen. Ungdom som velger idrett, etablerer varige vaner for fysisk aktivitet, noe som forebygger helseproblemer og reduserer samfunnets helseutgifter. Deres kunnskap og engasjement bidrar også til at mange flere nyter godt av deres utdanning. Mange idrettselever er også trenere i sine idrettslag og inspirerer andre til å være aktive – de er folkehelsearbeidere i praksis.
Idrettsfag – mer enn tre år på videregående!
Idrettsfag gir mer enn fysisk aktivitet. Elevene får leder- og trenerkompetanse som gjør dem til ressurspersoner både i idrettslag og arbeidsliv. De er aktive i lokalsamfunnene i skole og barnehage, blant annet gjennom prosjektet Aktive lokalsamfunn, der de organiserer fysisk aktivitet på og utenfor skolen. På Kalnes videregående skole arrangerer idrettsfagselevene også Paraidrettsdagen i samarbeid med Viken idrettskrets, noe som gir dem verdifull erfaring i å inkludere alle i idretten og organisere større arrangementer.
I en tid der stillesitting og livsstilssykdommer utgjør store utfordringer har vi ikke råd til å kutte i et tilbud som fremmer fysisk aktivitet og sunnhet. Å redusere idrettsfag kan gi en kortsiktig økonomisk gevinst, men det vil koste samfunnet dyrt i det lange løp. Ungdom trenger en aktiv, meningsfull og helsefremmende skolehverdag.
Idrettsfag er en investering som gir bedre folkehelse og økonomiske gevinster for hele samfunnet – både nå og i fremtiden.
(Leserinnlegg/ 2024)