Forpliktelser og prioritering i IØK – finnes det et helhetlig beslutningsgrunnlag?

Leserinnlegg
6 minutter lesetid

Hvert år utarbeides det en handlings- og økonomiplan for de kommende fire årene.

Av: Tommy Wilson

I år legges denne planen frem fredag 1. november, som da skal synliggjøre det Indre Østfold kommune planlegger å oppnå og hvordan Indre Østfold kommunes ressurser skal prioriteres de kommende fire år.

Denne uken ble også 2. tertialrapport gjort tilgjengelig, som viser en overordnet oppsummering av økonomien og aktiviteten for den løpende driften på de ulike kommunalområdene i kommunen.

* igjen viser de faktiske tallene et merforbruk

* det indikeres at 2024 vil resultere i et merforbruk på i underkant av 54 millioner fra et revidert budsjett – 90 millioner fra opprinnelig budsjett!

Man kan lese at de største avvikene ligger på kommunalområdet Oppvekst (særlig på seksjon skole) og kommunalområdet Helse og mestring

* selv med pågående omstillingsarbeid står det i rapporten at IØK ikke klarer å ta ned driften til rammen som er vedtatt for 2024 og det står at det er nødvendig både å omstille og redusere tjenestene!

* IØK kan ikke redusere og kutte i tjenestene – kommunen må bedre tjenestene

* det er da man sparer penger i et helhetlig perspektiv – helhetlig plan for hvordan man skal kunne møte de ulike innbyggere for å kunne redusere kostnader i et livsløpsperspektiv -hvor man samtidig opprettholder/helst øker livskvaliteten til innbyggerne.

* sammenhengende tjenester!

Derfor skulle jeg ønske å se budsjetter som er basert på et driftsgrunnlag – kommunens sitt totale forpliktelsesbilde.

Disse forpliktelsene er regulert gjennom lover og forskrifter – i tillegg tilkommer alt en kommune moralsk og etisk burde ha i sitt tjenestetilbud.

På Dagsnytt 18 torsdag 24. oktober, ble det diskutert hvordan innbyggerne skal få det man har krav på, og tiltakene som ble løftet frem var ikke annet enn å tilby muligheter og rettigheter etter lovverket!

Det er altså ikke lovverket det er noe galt med – utfordringene er at lovverket ikke blir fulgt opp i det daglige pga.;

* manglende finansiering i kommunene

* manglende kvalifisert faglig kompetanse

Etablering og synliggjøring av nevnte helhetlige forpliktelsesbilde vil trolig bidra til å synliggjøre avvik mellom det faktiske tjenestetilbudet og det tjenestetilbudet som skulle vært gitt etter gjeldende lover og forskrifter. Det må være transparent når en kommune begår lovbrudd og kommunene kan ikke da påberope seg begreper som «tjenestene er innenfor forsvarlighet» – forsvarlighet for hvem!?

Et kvalitativt bedre beslutningsgrunnlag vil kunne bidra til at kommunene bedre prioriterer de riktige tiltakene. For å kunne få et slikt beslutningsgrunnlag for å kunne prioritere mer treffsikkert, ønsker jeg meg en overordnet oversikt i vår kommune som viser;

* hva slags typer rettigheter er det innbyggere i IØK har krav på i et livsløp?

* hvor mange innbyggere i vår kommune har til enhver tid rettigheter (hva enn det måtte være de har krav på) etter gjeldende lover/regler/forskrifter?

* hvilke planer, mekanismer og verktøy finnes for å avdekke og ha løpende kontroll/kjennskap om disse rettighetene i et livsløpsperspektiv, 0 => 100+ år?

* det vil være krevende å få kjennskap til de som ikke selv kjenner til sine rettigheter og derfor ikke har meldt inn behov

* det samme vil være ifht. å få kjennskap til de som ikke lenger vil/orker å følge opp sine behov/rettigheter overfor Statsforvalter eksempelvis – behovene/rettighetene og kommunens forpliktelser forsvinner ikke av den grunn …

Det er BETYDELIGE summer relatert til besparelser dersom kommunene har korrekt og konkret oppfølging så tidlig som mulig

Forebygging må derfor starte tidlig nok i livsløpet!

* hvor mye av disse totale forpliktelsene imøtekommer IØK per nå?

* hvordan har utviklingen vært over tid?

Jeg erkjenner at en slik livsløpsoversikt er krevende å få etablert for en kommune.

* Omstillingsprogrammet som Indre Østfold Kommune har påbegynt, forventes å treffe deler av dette forpliktelsesbildet.

Det må uansett være et overordnet mål at innbyggere ikke må sende saker til Statsforvalter fordi tjenester man har krav på ikke gis våre innbyggere.

Jeg håper at Administrasjonen og de politiske partiene i Indre Østfold blir enige om at en overordnet oversikt i et perspektiv som tar for seg hele livsløpet fra 0 til 100+ år vil være til nytte når gode beslutninger skal fattes;

* hvordan kan kommunen ellers sette opp realistiske budsjetter på kort – mellom og lengre sikt hvis kommunene ikke kjenner sine totale forpliktelser…

* og enda viktigere, hvordan kan man prioritere de rette tiltakene når man ikke har et komplett bilde ….

(Leserinnlegg/ 2024)

Stem her

ANNONSE

Del artikkelen

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.