Grete og Visit Indre Østfold oppsummerer sommeren slik

Pressemelding
8 minutter lesetid

I år, som tidligere år, går sommeren altfor fort. Vi hadde så vidt fått opp terrassemøbler og parasoller før vi måtte pakke det ned igjen.

Denne sommeren måtte vi dessuten erstatte mange late dager under parasollen, med regntøy og paraplyer. Det ble ikke den sommeren vi ble lovert på vårparten. Og det har nok flere av våre aktører merket på salgstallene – både positivt og negativt. Men vi skal ikke klage, våren og sensommeren ble ikke så verst. En typisk norsk sommer vil mange si.

Nå er høstferien her, våre reiselivsaktører har summert opp sommeren. Og gitt oss litt innspill. Så her kommer noen tilbakeblikk til sommeren – til tross for at det allerede har blitt høstferie.

Trass en middelmådig god sommer så kan vi heldigvis si at syklistene fant veien til Indre Østfold – Og det er moro. Spesielt nå etter at vi har fått Unionsleden (sykkel led på 350 km fra Moss til Karlstad) på plass gjennom vår region. Vi har arrangert visningsturer for turoperatører og vært på messe i Nederland – hvor denne var nominert som årets nykommerled. Det er nok mye takket være denne at vi nå opplever en «boost» av syklister i vårt område. Våre gjester sykler ikke bare gjennom regionen. Overnattingsplassene melder om økt besøk grunnet Unionsleden, så det er veldig hyggelig. Nå må vi bare få på plass en god løsning for returtransport når de har syklet leden. I dag er det meget begrenset mulighet å få med sykkel på svenske tog. Og å ta de med på buss er ikke like enkelt – spesielt el-sykler pga. vekten. Men vi håper våre naboer i øst ser at det å kunne transportere sykler er fremtidsrettet og miljøvennlig. Vi vet det jobbes på ett høyere hold for å få til en god løsning.

På turistkontoret i Ørje har vi denne sommeren utvidet åpningstidene med en måned. Og har hatt åpent 1. juni – 1. september. Vi ser generelt stor økning av besøkende de siste årene. Spesielt trekker vi frem Ørje, hvor vi har turistkontor – og sitter daglig. Mange tilreisende gjester og mange utenfor våre landegrenser. Marker kommune er med i et Interreg-prosjekt, som jobber med stedsutvikling. Som en aktivitet i prosjektet har Marker kommune denne sommeren kjørt en gjesteundersøkelse i Ørje. Visit Indre Østfold har blitt engasjert til å levere undersøkelsen – og med bakgrunn i denne kan vi si at 100% av de spurte svarte at besøket stod til forventningene. Reiselivsnæringen og Ørje handelsstand er godt fornøyd, det har vært mange handlende i gata. Vi får se om vi kan gjøre tilsvarende undersøkelser for de andre byene neste sommer.

Vi har også kjørt en undersøkelse hos våre medlemmer – Reiselivsaktører i regionen. Spisesteder, overnatting, aktiviteter mm. Og her er det en tydelig tilbakemelding at flere merker at det kommer flere tilreisende til vårt område utenfra regionen. Og det er musikk i våre ører. Det er flere som oppdager denne delen av landet.

Det er mange som har omtrent samme besøk som tidligere, men også mange som har økt sin besøksmengde og omsetning. Askim Frukt- Bærpresseri har f.eks. all time high denne sommeren. Østfoldbadet har ligger generelt 1500 besøkende over 2023 tallene.

Når vi ser på hvor de besøkende kommer fra så meldes det om at de fleste kommer fra Østfold og Oslo. I det utenlandske markedet er det Sverige, Tyskland og Nederland som utpeker seg. På tampen av vår sesong så har sydlige deler av Europa ferie. Og de kommer da til ett halvstengt Indre Østfold. Sesongen er over når skolen starter for flere attraksjoner i vår region.

Vi spurte også hva de tror de besøkende savner i vår region, og da er det flere som nevner overnattingstilbud. Vi ser at det er en stor økning av bobilturisme i regionen. På Ørje, har de 6 betalte plassene for bobil, vært fullbooket hele sommeren. Her kunne det vært behov for mange flere. Sentrumsnære bobilparkeringer med tilgang til strøm er noe man bør se på ellers i regionen også. Det er positivt for handelsstand. Bobilgjestene er ofte kjøpesterke og benytter seg av både restauranter og butikker når de besøker et sted. Dette har vi også tidligere kjørt en undersøkelse på i Ørje. Marker Kommune har i år installert en webbasert bookingløsning for plassen som har fungert veldig bra. Bookingen administreres av Visit Indre Østfold, og gir nå muligheter for både utenlandske og norske gjester til å betale med kort og forhåndsreservere plass om de ønsker det. Haldenvassdragets kanalselskap har også installert samme løsning for bobilplassene langs kanalen.

Visit Indre Østfold driver merkevarebygging og synliggjøring av regionen gjennom å fortelle hvem vi er og hvor vi er, og arbeider for å fremme og utvikle lokale opplevelser gjennom hele året på plattformen vår: www.visitindre.no. Her løfter vi frem Indre Østfold som besøksmål og forteller om mangfoldet av opplevelses- og kulturtilbudet.

I sommer har opplevelser og aktører fått et ekstra løft ved hjelp av digitale markedsføringskampanjer. Sommerens markedsføringskampanje er gjennomført med gode resultater. Temaer for årets kampanjer har vært blant annet ulike opplevelser, lokalmat, en koselig handel, camping, sykkelopplevelser og overnatting. Totalt har kampanjene blitt eksponert nesten to millioner ganger, og har nådd 400 000 mennesker i målgruppen.

Når vi ser tilbake på sommeren 2024, må vi si oss godt fornøyd. Indre Østfold sine reiselivsaktører står på og leverer gode og varierte tilbud både til lokalbefolkningen, men også tilreisende fra inn og utland. Vi har ett stort potensial i denne regionen, med vår beliggenhet så nær hovedstaden og svenskegrensen. Men da må det tørre å satses på denne regionen og reiselivsnæringen. Man lurte lenge på om man skulle bygge hotell på Brennemoen – I dag har Scandic hotellet for liten kapasitet. Attraktivitet skapes i samspill mellom kommune, næringsliv, frivillig sektor og andre. Her kan reiselivet spille en sentral rolle for å øke et steds attraktivitet.

Så lurer du på hva du skal gjøre utover høsten – og fremover – ta gjerne en titt på våre sider. Her finner du mange gode tips og råd til høstferien og høsten – til hva du og dine venner og bekjente kan ta seg til. Her har vi egne sider for barnas Indre Østfold, lokalmat, unike overnattinger, aktiviteter, attraksjoner, spisesteder og mye mer.

I uke 42 har vi en ekstra trykk på våre spisesteder, og arrangerer spis ute dager sammen med Rakkestad Næringsråd og Småbyen Spydeberg.

Ta en titt på www.visitindre.no så finner du gode tilbud og aktiviteter denne uken!

Med dette ønsker vi dere alle en riktig god høst!

(Pressemelding/ 2024)

ANNONSE

Del artikkelen

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.