Askim-mannen Tore H. Wiik har skrevet flere bøker om «Legendariske veier» tidligere.
– Jeg har vært så heldig at det har resultert i mange distriktsradio-intervjuer samt et par TV-innslag som også har vært gjengitt i Norge Rundt. Flere av dem har vært på NRK Østfold, forteller Wiik til Indre24.
Nå er han ute med sin åttende bok og tilbake i hjemfylket Østfold. Hans nye bok har fått tittelen «På grus og brostein i Indre Østfold». Den er utgitt på Spydeberg-forlaget Svarstad Bok & Design. På ti år har han gitt ut intet mindre enn åtte bøker.
Ta også en titt på Tore Wiik sin YouTube-kanal her (ekstern lenke)
God rutine
Boka dekker hovedveiene i Indre Østfold med utgangspunkt i året 1928, da riks- og fylkesveier ble introdusert.
– Det begynner jo å bli litt rutine etter hvert, for dette er bok nummer åtte som jeg har skrevet. Den her har på mange måter vært den enkleste fordi her er jeg på kjente trakter, siden jeg er oppvokst først i Mysen, så i Askim også bor jeg i Moss nå, så det er ikke så langt unna. Jeg hadde alltid lyst til å skrive etter eller annet om veiene i hjemtraktene mine og da ble det denne.
De siste årene har Askim-mannen fokusert på Sørlandske hovedvei og skrevet tre bøker om den. Det har blant annet resultert i en serie på NRK Sørlandet.
– Det er kjempemorsomt!
Arbeidet med boka om veiene i Indre Østfold startet for et år siden. Samtidig som dette jobbet han også med den siste boka om sørlandske hovedveier.
– Så med litt rutine går det ganske raskt. Det er kjempemorsomt ellers hadde ikke jeg gjort det, smiler Wiik.
Askimingen har tatt mye av bildene i boka selv.
– Det blir jo veldig mye bilder. For nåbildene skal helst være tatt på akkurat samme sted som det gamle bildet, så du må finne den posisjon som fotografen sto i. Fotografene pleide alltid å gå opp på en eller annen topp når de tok bilder før. Så jeg bruker drone for å komme opp på toppen uten å måtte klatre.
Interesse for transporthistorie
Wiik er sivilingeniør av utdanning og har jobbet med helt andre ting enn veier i sin yrkesaktive periode. Med en deltidsjobb som sjåfør på ekspressbusser har han vært mye på veiene. Kombinert med levende interesse for transporthistorie har inspirert til forfatterskapet.
Hvordan har samarbeidet med forlaget vært?
– Det har vært helt utmerket. Det var jo Svarstad Bok & Design i Spydeberg. Hun (Monika Svarstad) er jo en tidligere bokhandler som nå har begynt sitt eget forlag. Det å gi ut lokale bøker er meget etterspurt i lokalmiljøet. Også er det alltid vanskelig å få store bokhandlerkjeder til å ta inn lokale bøker, svarer Wiik og legger til at Svarstad også har startet nettsiden lokalbok.no.
Bøkene:
2014: «Riksvei 1 – tapt og funnet».
2015: «Legendariske veier» (E18 fra Ørje til Drammen)
2016: Riksveiene som ble til E18 (Drammen til Larvik)
2017: Veiene som ble til E6 (Østfold, Akershus og Oslo)
2020: Sørlandske hovedvei (En veinostalgisk kjøreguide)
2022: Sørlandske hovedvei (Fra Kristiansand til Stavanger)
2024: På vei til Sørlandet (Nostalgisk veibok, sørlandske hovedvei)
2024: På grus og brostein i Indre Østfold (En veinostalgisk kjøreguide)
Er det mye jobb?
– Forferdelig mye jobb, det er jo det. Utgangspunktet er jo de gamle veiene, men så gjelder det å finne gamle bilder og ta et nytt nåbilde på samme sted, svarer den engasjerte mannen.
Han legger til at det ikke alltid er like lett å samle inn gamle bilder og mener at det blir ofte mangelvare når man er litt ute på landet.
– Det finnes en del litteratur som er skrevet fra Statens vegvesen i den tiden de kostet på seg å skrive bøker. Men siste bok fra Statens vegvesen som tar for seg alt arbeidet som er gjort på de forskjellige veiene, det er jo så sent som i 1940. Ellers har de en bok fra 1899 og en fra 1914, da kan du følge en del av utviklingen på veiene og hva som er gjort av arbeider. Etter det blir det mest luftfoto og avisutklipp.
Nytt prosjekt på gang
Skal du fortsette eller tenker du å roe deg ned nå?
– Hehe. Jeg har et prosjekt på gang fortsatt, ja, smiler Wiik.
Anders Beer Wilse var jo kanskje Norges mest kjente fotograf.
– Han var jo i virksomhet fra 1900 til cirka 1950, tror jeg. Han har tatt bilder over hele Norge, for NSB inni jernbanevogner og av alle nye leveranser. Han tok også mye veibilder, så da har jeg og en av hjelperne jeg hadde nede på Sørlandet gått i gang med å samle inn sånne Wilse-bilder. Vi drar rundt og tar bilder fra akkurat samme sted som nå. Problemet er noe man også ser her, når man skal ta nåbilder på samme sted, er der Wilse hadde et fint landskap foran, seg så er det nå tett vegetasjon. Da må man opp med drone for å få litt oversikt, men da blir det ikke samme vinkel. Det er kun få steder hvor det går an å ta bilder fra bakken, hvor du ikke har haugevis med trær i forgrunn.
Boka fra Indre Østfold kan bestilles her (ekstern lenke)
ANNONSE