Det gjøres mye på sykehusene for å redusere utslipp. Transport står for en stor andel av utslippene, og flere helseforetak satser elektrisk.
Halvparten av bilene på Kalnes er elektriske
De åtte bilene i Sykehuset Østfolds interntransport tilbakelegger hele 750 mil på østfoldveiene hver uke. Nå er fire av bilene byttet ut med elektriske biler.
– Det gleder oss at vi nå har fått på plass fire nye biler som gjør at vi er 50 prosent elektrifisert. Nå er målet om 100 prosent elektrifisert bilpark i vår seksjon i 2030 innenfor rekkevidde, sier Daniel Melhus Lipovoj, konstituert seksjonsleder i seksjon logistikk og transport.
Behovet for transport i Sykehuset Østfold er i konstant utvikling, og antall oppdrag øker.
– Da er det godt å kunne øke kvaliteten på arbeidsplassen til våre medarbeidere med biler som er i tråd med sykehusets miljømål, sier Lipovoj.
På veiene alle hverdager
Bilene i sykehusets interntransport er på veiene alle hverdager. De bringer blodprøver og prøvetakingsutstyr fra og til fastleger i Østfold, og transporterer blod og prøver for sykehusets utestasjoner for blodprøvetaking. De kjører ernæring og antibiotika til hjemmeboende pasienter, og de bringer ulike forbruksvarer fra Kalnes til sykehusets andre lokasjoner.
– Vi har totalt ni sjåfører som løser i gjennomsnitt 1300 oppdrag hver uke. Det betyr mange timer bak rattet, og da er det bra vi har gode elektriske biler på avtale, som dekker interntransportens behov, sier Lipovoj.
Samtlige akuttbiler elektriske
-Vår bilpark er nå ca 40 prosent elektrisk, sier seksjonsleder transport Harald Brekke ved Oslo universitetssykehus. Målet er en 100 prosent elektrisk bilpark.
-Samtlige varebiler er elektriske, men vi har beholdt et par eldre diesel varebiler i reserve. Dette viste seg svært nyttig i vinter da det var på det kaldeste. De litt eldre El-bilene våre tåler ikke kulde så godt, og rekkevidden blir veldig redusert.
-Neste skritt i elektrifiseringen blir våre lastebiler og minibusser. Her er det flere utfordringer som må overvinnes før vi kommer i mål:
· Infrastruktur med ladestasjoner. Kapasiteten er nå helt sprengt.
· Kostnad ved anskaffelse
· Utvalg av lastebiler i klassen under 7,5 tonn er svært begrenset. I tillegg vil store, tunge batteripakker føre til begrenset nyttelast på disse bilene.
Prehospital klinikk ved Oslo universitetssykehus var tidlig ute og anskaffet Norges første elektriske akuttbil. I dag er samtlige akuttbiler elektriske. I disse dager er Prehospital klinikk i gang med å teste ut en elektrisk hvit ambulanse for syketransport.
ANNONSE