E18 Retvet-Vinterbro må prioriteres i ny Nasjonal transportplan

Leserinnlegg
2 minutter lesetid

Vi står i fare for at den siste av 9 delstrekninger på E18-prosjektet, faller ut eller igjen blir satt på vent i neste Nasjonale transportplan (NTP), som Stortinget skal vedta i løpet av året.

Av: Indre Østfold KrF/ Bjørnar Grønbech (2. vara til kommunestyret) og Mona Wendelborg (gruppeleder)

Etter snart 25 år og nærmere en halv milliard kroner (etter det vi kan lese i Smaalenene 5. januar), gjenstår det skarve 16 kilometer som ikke holder en forsvarlig standard med tanke på trafikkmengden. Traseen utgjør en av hovedkorridorene til Europa, og benyttes av mange yrkessjåfører, pendlere, lokale trafikanter og bønder med landbruksmaskiner.

Lokale politikere på den gjenstående strekningen har i en årrekke nektet å akseptere at de må delta i dugnaden ved å akseptere bomstasjoner, også i deres kommuner. Nå gjenstår kun Ås kommune, og vi forventer at det legges et sterkt press fra fylkeskommunen og samferdselsministeren, slik at prosjektet endelig kan ferdigstilles.

ANNONSE

Faller prosjektet ut av NTP i neste runde, er ca. 500 millioner skattekroner kastet bort, og vi gjenstår med en uferdig E18 mellom Oslo og Ørje. Strekningen er svært ulykkesbelastet, og det har åpenbart en sammenheng med trafikkmengden og den standarden tofeltsveien holder.

Vi forventer at samferdselsministeren fra Østfold går inn for oppstart i 2025 i sitt forslag til ny transportplan, slik at prosjektet endelig kan ferdigstilles. Prosjektet ble inntatt i NTP 2002-2011, og nullvisjonen om ingen ulykker eller hardt skadde gjelder fortsatt. Da må den gjenstående strekningen prioriteres inn i NTP, og få en snarlig oppstart.

(Leserinnlegg)

Stem her

ANNONSE

Del artikkelen

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.