Torsdag kveld avholdt Indre Østfold Arbeiderparti medlemsmøte om Vikens skjebne. Det hersker ingen tvil blant medlemmene. Viken skal oppløses.
– Det ble et enstemmig medlemsmøte, og det er stort engasjement for å følge opp det vi har lovet velgerne, sier partileder Kathrine Hestø Hansen i en pressemelding og legger til:
– Viken ble konstruert ved tvang og nå må vi rydde opp etter Høyreregjeringa. Det er ikke ofte Arbeiderpartiet reverserer. Vi har tradisjon for å se framover og heller forsøke å forbedre. Når vi nå velger å gå for en oppløsning sier det noe om hvor sensasjonelt dårlig idé dette var i utgangspunktet, utdyper hun.
Soleklart mandat
– Hvis Viken får bestå vil lokaldemokratiet bli sterkt svekket og det vil føre til en sentralisering av makt. Vi mister nærhet til beslutninger, kunnskap om lokale forhold forvitrer og det vil demobilisere engasjement for demokratiet. Dette er i strid med den organisering av samfunnslivet vi ønsker oss, sier gruppeleder Trond Andreas Enger, som nå har fått et soleklart mandat inn i kommunestyrets behandling av saken neste uke.
– Vi registrerer at mange er bekymret for det økonomiske uføret Høyreregjeringa har rotet oss inn i ved å tvangssammenslå tre fylker. Det er også vi. Men vi har tillit både til lovnadene fra Vedum om nødvendig økonomisk kompensasjon, og at det i tråd med Hurdalsplattformen sikres økonomiske rammer som bidrar til et godt tjenestetilbud og en sunn utvikling av de nye fylkene, avslutter han.
(Pressemelding)

