Mester Grønn i Norge har overført hele 4,1 millioner kroner til årets Rosa sløyfe-aksjon. Butikkene i Askim og Slitu samlet inn nesten 50 000.
Marianne Oshaug (Askimtorget) og Maja Hansen (Morenen) synes det er kjempebra at mange utsalgssteder selger rosa sløyfe produkter.
– Det går til en veldig viktig sak, og det nytter. Vi har hatt mange samtaler med kundene, som har eller har hatt brystkreft. Alle kjenner noen, sier Hansen til indre24.no.
Butikkene har i år hatt ekstra fokus på salg av produkter til Rosa sløyfe-aksjonen i oktober.
– Til sammen klarte vi å samle inn nesten 50 000 kroner. Vi har solgt pins, miljønett, telys, sjokolade, eplebobler, roser og buketter. Fine gaver som har gledet dobbelt opp, fortsetter Hansen.
Både Oshaug og Hansen ønsker å rette en stor takk til alle kundene som har støttet aksjonen ved å kjøpe.
Har samarbeidet i mange år
Siden samarbeidet startet i 2009 har Mester Grønn bidratt med totalt 29,4 millioner til brystkreftforskning.
ANNONSE
– Det utrolig gode resultatet er igjen et bevis på hvor sterkt Rosa sløyfe-engasjementet er både i befolkningen og hos Mester Grønn ansatte. Dette er en aksjon som våre kunder og medarbeidere setter stor pris på og ser frem til hvert år. Vi kjenner alle noen som er rammet eller berørt av kreft. Derfor blir det en ekstra viktig aktivitet, fordi vi vet at forskning er løsningen, sier blomsterhandler Erling J. Ølstad til mestergronn.no.
Aksjonsleder Marit Sophie Egge sier forskning på brystkreft er viktig for at flere kan overleve og at flest mulig får best mulig livskvalitet etter behandling.
– I år har aksjonen satt søkelys på tidlig oppdagelse fordi det redder liv. Jo tidligere brystkreft oppdages, jo bedre blir prognosen og behandlingen blir mer skånsom. Et urovekkende lavt antall brystkrefttilfeller ble oppdaget i fjor, og vi frykter at mange vil få en forsinket diagnose fremover på grunn av pandemien. Derfor er det viktigere enn noen gang å bli kjent med brystene sine og ta endringer på alvor, sier hun til mestergronn.no.