For 10. år på rad avholdes Rosa sløyfe-aksjonen på hundrevis av stasjoner over hele landet. Illustrasjonsfoto: Glenn Thomas Nilsen

Har samlet inn minst 1,1 millioner kroner – nå blir det rosa jubileum

I oktober aksjonerer Circle K-stasjoner i Østfold-distriktet for Rosa sløyfe for 10. år på rad. Hittil har de samlet inn mer enn 1,1 millioner kroner til kreftsaken.

– Jeg er utrolig stolt av alle de fantastiske medarbeiderne som står på for aksjonen ute på stasjonene i Østfold. Alle stasjonskundene som har bidratt fortjener også en stor takk. Nå gleder vi oss til å gå i gang med vår 10. Rosa sløyfe-aksjon i Østfold, sier Ann Helen Våge, direktør for marked og kategori i Circle K Norge.

Rakkestad best i fjor

I fjor var det Circle K Rakkestad som samlet inn mest til aksjonen i området, hele 26 512 kroner. Stasjonssjef Therese Watvedt håper å toppe dette beløpet i 2021.

– Det er veldig hyggelig å bidra når det går til en god sak. Vi er vel alle berørt av temaet på en eller annen måte, og dette gjør kampanjen veldig meningsfull. Det er alltid morsom å være best, men akkurat her er det vel så viktig å delta, sier hun.

Watvedt forteller at de ansatte har fått fritt spillerom i forkant av aksjonen, og at kreativiteten har boblet.

– Her er det rosa lys, morsomme utstillinger og spennende konkurranser. Dette blir gøy, sier hun.

I fjor samlet stasjonene i Østfold inn nesten 120 000 kroner til Rosa sløyfe. Siden 2013, som er så langt tilbake det er mulig å måle lokale bidrag, har stasjoner i Østfold samlet inn om lag 1,1 millioner kroner.

Flere enn 250 stasjoner blir rosa

I år skal mer enn 250 stasjoner fra Finnmark i nord til Agder i sør være med på aksjonen. De skal samle inn penger til brystkreftsaken gjennom donasjoner og salg av aksjonsprodukter som bilvask, spylervæske, reflekser og kaffekopper.

På enkelte stasjoner er det blitt årlig tradisjon med karnevalstemning gjennom hele oktober. Noen stasjonsmedarbeidere farger hår og skjegg rosa. Stasjonene bader i rosa lys og pyntes med rosa BH-er, silkebånd, blomsterpotter, plakater og paraplyer. Enkelte stasjoner pleier også å avholde alt fra konkurranser og auksjoner til langløp og borgertog for å samle inn penger til brystkreftsaken.

Skaper synlighet – samler inn mest

Circle K Norge er én av samarbeidspartnerne til Rosa sløyfe-aksjonen, som arrangeres av Kreftforeningen og Brystkreftforeningen.

– Da vi kontaktet Circle K for 10 år siden, håpet vi å gjøre Rosa sløyfe-aksjonen bedre kjent blant menn. I dag sier så mange som 92 prosent av alle menn at de vet hva Rosa sløyfe-aksjonen er. Circle K har klart å skape synlighet mer enn noen annen samarbeidspartner, og har i flere år vært den sponsoren som har samlet inn mest, forteller styreleder i Brystkreftforeningen, Ellen Harris Utne.

Roser de stasjonsansatte

Generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross, er opptatt av å rose stasjonsmedarbeiderne for den innsatsen de legger ned hvert år.

ANNONSE

– Gjennom all slags kreative og sprelske påfunn, som rosa bilvask, rosa BH-er og ansatte med rosa hår og skjegg, er de med på å bevisstgjøre dem som ferdes langs norske oktoberveier om viktigheten av å følge med på forandringer i brystet. Deres engasjement er med på å redde liv, sier hun.

Temaet for årets Rosa sløyfe-aksjon er tidlig oppdagelse. Gjennom å undersøke sine egne bryster jevnlig, kan brystkreft oppdages tidligere. Da øker sjansen for å overleve. I fjor gikk antall oppdagede brystkrefttilfeller kraftig tilbake. Dette bekymrer Ellen Harris Utne.

– Det er ingen grunn til å tro at færre utvikler brystkreft. I fjor stoppet mammografiscreeningen opp i flere måneder på grunn av koronapandemien. Vi frykter at mange vil få en forsinket diagnose framover. Dette er svært alvorlig når vi vet at jo tidligere brystkreft oppdages, desto bedre blir prognosen og mer skånsom blir behandlingen, sier Utne.

(Pressenytt)

På innsamlingstoppen i Østfold i 2020:

1. Circle K Rakkestad

2. Circle K Ørje

3. Circle K Mosseporten

4. Circle K Freskoveien

5. Circle K E18 Sekkelsten

ANNONSE

ANNONSE

Gunilla og Johan Sigvardsson kommer tilbake til ny sangkveld

Østfoldinger vil ha billig strøm – men vet ikke prisen