Mysen trafikkstasjon har også en høy andel ikke-møtt. Arkivfoto: Adrian Sellstrøm

Teoriprøvekø kunne vært unngått

14 prosent møter ikke opp til bestilte timer, og 35 prosent av dem som prøver seg stryker. Da blir det kø selv om Statens vegvesen har tilbudt nær 33 000 teoriprøver i årets to første måneder.

Fersk statistikk fra Statens vegvesen viser at 14 prosent av alle bestilte teoriprøver blir avlyst fordi kandidaten ikke møter opp. Det er store regionale forskjeller.

– Ved trafikkstasjonene i Larvik, Røros, Levanger, Setesdal, Rjukan, Nordfjordeid, Fauske, Ålesund og Lakselv er det minst 20 prosent av de bestilte prøvene som ikke blir benyttet, sier Frode Børstad i Statens vegvesen.

Drøbak, Hafslund, Mysen og Risløkka (Oslo) trafikkstasjoner har også en høy andel ikke-møtt, men statistikken for disse trafikkstasjonene er ikke korrigert for stengte dager på grunn av korona.

– Best i klassen er Kirkenes, Tønsberg, Sortland, Kristiansund, Hamar, Sunndalsøra, Oppdal, Namsos Steinkjer og Alta, som alle har under 5 prosent ikke-møtt, sier Børstad.

Latskap

Det er like lett å avbestille som å bestille teoriprøve. Kandidatene ordner alt på vegvesen.no/timebestilling. Selve teoriprøven må gjennomføres på en trafikkstasjon.

– Vi sender ut flere påminnelser på SMS før prøven. Så det er kun latskap som gjør at folk ikke avbestiller timer de ikke har tenkt å gjennomføre. Dette er dårlig gjort overfor andre som må vente lenger enn nødvendig, og det er dårlig bruk av felleskapets midler. Slik det er i dag har vi en betydelig overkapasitet på teoriprøver, sier Frode Børstad.

Mange timer tilgjengelig

Statens vegvesen tilbyr et stort antall teoriprøver over hele landet. Likevel er det mange som må vente for å få time.
– Det er synd at nesten 4200 prøver ikke har blitt gjennomført. Disse ressursene skulle vi gjerne brukt på en mer effektiv måte, sier Børstad.

Høy strykprosent

Høy strykprosent bidrar også til unødvendig lang ventetid for teoriprøver.
– Hittil i år er strykprosenten på 35 prosent nasjonalt. Dette er høyt, selv om det er en liten forbedring fra tidligere. Vi tror mange forsøker seg på teoriprøven uten å ha lest noe særlig på forhånd, sier Børstad.


Teorikunnskapen er basisen for å utvikle de praktiske ferdighetene og erfaringene man trenger for å bli en trafikksikker sjåfør.

– Avbestill prøven hvis du ikke kan ta den, slik at timen blir tilgjengelig for noen andre. Og dessuten, ikke meld deg opp uten å ha lest på stoffet, sier Frode Børstad.

(Pressemelding)

Ti ansatte og to elever er satt i karantene

Tre klasser er satt i karantene etter smitte