Illustrasjonsfoto: Adrian Sellstrøm

Verdens største elektriske ferje i drift mellom Moss og Horten

Mandag morgen går verdens største helelektriske ferje inn i full drift på strekningen mellom Moss og Horten, Norges mest trafikkerte ferjestrekning.

Klokken 8 mandag morgen er Bastø Electric inne i ordinær rutetrafikk på denne strekningen, som drives av Bastø Fosen.

Ferja er den første av det som skal være tre batteridrevne ferjer på ruten, som hvert år frakter 3,8 millioner passasjerer og 1,8 millioner kjøretøy.

Fartøyet er 144 meter langt, og ble bygget i Tyrkia i løpet av 20 måneder.

– Det er viktig for oss å ta vårt samfunnsansvar på alvor og vi vil gjerne bidra med det vi kan for det grønne skiftet. Oppstarten av Bastø Electric er en milepæl, ikke bare for oss, men for utviklingen av utslippsfri fergeteknologi både i Norge og internasjonalt, sier administrerende direktør i Bastø Fosen, Øyvind Lund til basto-fosen.no.

I løpet av 2022 vil utslippene på Norges travleste fergesamband reduseres med 75 prosent – tilsvarende om lag 10.000 nye bensinbiler.

– Elektrifisering av skipstrafikk er noe av de mest effektive tiltakene vi som samfunn kan gjøre for å bidra til å redusere utslipp av klimagasser. Norge er verdensledende i utviklingen av denne type teknologi og i løpet av året vil vi ha hele 70 elektriske ferger i Norge, sier administrerende direktør i Siemens Energy, Bjørn Einar Brath til basto-fosen.no.

(©NTB)

Har du reist i vinterferien? Da bør du teste deg!

Solberg med topplassering i VM-debuten