Ledelsen på Askim og Mysen videregående skoler har kommet med et forslag om en endring i skolenes timeplan fra og med neste skoleår.
De er fremdeles i planleggingsfasen, men det ser ut til at det blir en 35 minutters lengre skoledag, med én times lunsjpause midt på dagen.
Hver skoletime vil også gå fra 45 minutter til 30 minutter. Dette har ikke blitt godt tatt imot av elevene på Mysen videregående skole. Et par elever fra skolen har startet en underskriftskampanje der de prøver å få flest mulig til å skrive under, slik at den nye timeplanen aldri skal tre i kraft.
Andreas Madsen Vikheim (17) fra Askim er én av de nesten 500 elevene som har skrevet under.
– Jeg skrev under på kampanjen og er ganske sikker på at de aller fleste andre i klassen også gjorde det. Når jeg sier dette, snakker jeg for alle i klassen min; en ny timeplan vil gå utover elevenes arbeidsvilje, søvn, transport og deltidsjobber. Siden vi eventuelt skal slutte 15-20 minutter senere, så kan mange elever slite med å komme seg til jobb 16.00, om vi slutter 15.40 på skolen, sier Vikheim.
Vil bli
hørt
Vikheim går på Medier og kommunikasjon i Mysen, som er en studiespesialiserende linje. Det er prøver, innleveringer og presentasjoner som skal gjøres og leveres inn. Med lengre skoletid vil det ikke være lett å ha mange fritidsaktiviteter på én gang. Vikheim mener også at det er rart at ledelsen ikke hørte med elevene før de begynte å planlegge det nye konseptet.
– Jeg mener elevene burde bli hørt, ettersom disse nye skoletidene påvirker oss like mye som den påvirker lærere og andre ansatte på skolen. Ledelsen har sagt at det vil bli lettere for lærerne å gjøre ikke-faglige aktiviteter som elevsamtaler og elevundersøkelser i midttimen. Jeg er spent på om lærerne virkelig trenger én time hver dag til elevsamtaler og liknende, forundrer Vikheim.
(Saken fortsetter under bildet)
Nei til
30 minutters timer
Om det skjer en endring i timeplanen, vil timene mest sannsynlig gå fra 45 til 30 minutter. Dette er for å skape en mer variabel og fleksibel timeplan for lærerne, sånn at læreplanen i alle fag blir gjennomført. Vikheim er skeptisk til denne løsningen.
– Hvis vi skal ha ett fag i en time, blir det bare 30 minutter med fag. Her sier ledelsen at dette ikke vil skje, ettersom det da vil bli minst to timer med ett fag, altså minst én klokketime. Statistikker viser at elever mister konsentrasjon etter 45 minutter, så det blir vanskelig for oss å holde ut i én time i strekk. Her må det da legges inn en pause mellom alle timene, noe som kan bli et styr med konstant «av-og-på-jobbing», sier askimingen.
(Saken fortsetter under bildet)
Mener det er best for alle
Rektor ved Mysen videregående Skole, Brynjard Rønningen, mener at dette alternativet vil være det mest produktive og fornuftige for både lærere og elever.
– Vi ønsker å være en skole som ønsker å variere undervisningsformer. Vår fagfornyelse har veldig høyt fokus på å se sammenhenger mellom fag, altså det å kunne dykke ned i fagene sånn at elevene kan tenke at «det jeg gjør her på skolen, har en betydning for det som skjer i livet mitt nå og det som kommer i fremtidige år». Men for at vi skal få til dette målet, må vi strukturere timeplanen så det er gunstig for både elever og lærere, mener Rønningen.
Skoletransport vil forbli lik
Om ledelsen ender med en rykende fersk timeplan, vil denne tre i kraft allerede skolestart høsten 2020. Rønningen sier også at skolebussene ikke kommer til å være et problem for elevene.
– Vi jobber parallelt med Askim videregående skole for at det skal gå opp med tanke på transport for elevene. Det er mange elever hos oss som tar buss til og fra skolen, og en god del av dem tar bussen via Askim. Busselskapet har ikke nok busser til å sette inn hvis én buss skal reise et kvarter før en annen buss. Så for at bussene til og fra Mysen skal fortsette å fungere som den skal, må Askim være med på det samme ordningen.
Kan hende
ingenting skjer
Selv om ledelsen jobber med ulike modeller til dette nye systemet, er det ikke helt sikkert at det kommer til å skje noe til slutt.
– Det er ikke hundre prosent sikkert om dette blir en ting eller ikke over sommeren, men vi prøver å jobbe med ulike modeller og fasonger for å få timeplanen så strukturert og oversiktlig som mulig. Det er også en underskriftkampanje på skolen nå som vi kommer til å ha i bakhodet. Jeg har også god kontakt med elevrådet, så elevene blir absolutt hørt under denne store saken, avslutter Rønningen og smiler.