Spørsmålet om å overføre en andel av Østfold fylkeskommunes aksjer i Østfold Energi til kommunene ble tilsynelatende avklart gjennom et solid flertallsvedtak i fylkestinget den 20. juni.
Det er derfor sterkt beklagelig at noen politikere, med Høyre i front, nå går til omkamp. Disse politikerne har levert inn en lovlighetsklage, ikke på grunn av saksbehandlingsfeil eller formalia, men fordi de simpelthen ikke kan akseptere vedtaket som er fattet.
I klar tekst betyr dette at det nå må innkalles til et nytt møte i fylkestinget den 12. august. Bare å innkalle til et slikt møte vil trolig påføre innbyggerne en kostnad på over 100 000 kroner.
Taktikken fra Høyre er tydeligvis å hale ut tiden slik at vi i Østfold ikke rekker gjøre noe bindende vedtak om overføring av aksjene i Østfold Energi til kommunene før Viken fylkeskommune er et faktum. Den måten som Høyre (og to representanter fra V og MDG) jobber på i denne saken er et hån mot fylkets innbyggere og mot de vedtak som bl.a. kommunene i Indre Østfold har gjort.
Saxe Frøshaug
Ordførerkandidat for Senterpartiet
ANNONSE
