Vi må stå opp for trafikkstasjonen

Indre24
3 minutter lesetid

Statens vegvesen vil legge ned 17 av sine trafikkstasjoner. Forslaget vekker reaksjoner og harme over hele Norge.

Disse stasjonene er i dag helt sentrale i arbeidet med trafikksikkerhet, utstedelse av førerkort og kontroll av kjøretøyer i Norge. Mysen trafikkstasjon – som betjener 60 000 innbyggere, kjøreskoler og motorrelatert næringsliv i Indre Østfold – er en av stasjonene som Statens veivesen nå ønsker å legge ned.

Noen av de tjenestene som trafikkstasjonene yter vil det være fremtidsrettet å digitalisere. Men det meste av arbeidet på trafikkstasjonene må fortsatt skje gjennom fysisk frammøte.

Dårlig samfunnsøkonomisk regnskap. Statens Veivesen mener at indre østfold’inger i framtida skal reise til Sarpsborg for å få utført disse tjenestene. Som grunnlag for sitt forslag burde Veivesenet åpenbart ha laget et samfunnsregnskap, der man la inn alle ekstra kjøreturer mellom Indre og Sarpsborg, alle ekstra fraværstimer ved de videregående skolene og alle de ekstra timene som tilhenger-, MC- og billeverandørene i framtida må legge ned. De miljømessige kostnadene burde også vært regnet på. Det er ikke vanskelig å forestille seg hvilken dimensjon de reelle kostnadene ville fått i et slikt samfunnsregnskap.

Flytter bare kostnadene. Vegvesenet sier imidlertid at de skal spare 350 millioner kroner på nedleggingen av trafikkstasjonene, og det skal skje uten at antall ansatte reduseres. Jeg tenker at de fleste forstår hvem som må bære kostnadene.

Det som skjer med Mysen trafikkstasjon er ikke enestående for det som nå skjer med statlige arbeidsplasser i vårt distrikt. Vi ser at Heggen og Frøland Tingrett er truet, politiet får ikke sårt tiltrengte stillinger og reduserte budsjetter tvinger Indre Østfold fengsel til å si opp ansatte.

Senterpartiet lover å kjempe på. Senterpartiet i Indre Østfold lover å kjempe på for distriktet. I forkant av kommunereformen kom det tydelige signaler fra Regjeringen om at en ny og sammenslått Indre Østfold kommune skulle gjøre oss mer attraktive i kampen om nye statlige arbeidsplasser.

Så langt har vi ikke sett noen av disse arbeidsplassene, snarere tvert imot. Vi skjønner derfor at mange nå knytter noen spørsmål til dette. Men aller først. Nå må vi alle kjempe for å beholde trafikkstasjonen. Det begynner å brenne et blått lys.

Saxe Frøshaug
Ordførerkandidat for Senterpartiet

Saxe Frøshaug. (Foto: Glenn Thomas Nilsen)

Stem her

ANNONSE

Del artikkelen

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.