Digital mobbing ble satt i fokus da Bruk Hue-kampanjen besøkte Eidsberg ungdomsskole onsdag.
Mobbing på internett er fremdeles et stort problem blant unge mennesker. Den åttende sesongen av Norges største kampanje mot digital mobing, Bruk Hue, er godt i gang. Onsdag besøkte de Eidsberg ungdomsskole.
Rundt 450 personer, med både elever og lærere, var samlet til foredraget i aulaen på ungdomsskolen tidligere på dagen. På kvelden var litt over 30 foresatte samlet for å bruke hodet.
– Overraskende bra. Det var faktisk bedre enn jeg trodde, sier Lasse Thorvaldsen, rektor på Eidsberg ungdomsskole, til MysenPosten.
Thorvaldsen forteller også at han har fått gode tilbakemeldinger fra både elever og lærere i etterkant av foredraget tidligere på dagen.
A-ha-opplevelse
Elevene var helt tyst, man kunne nesten høre en knappenål falle.
– Det er tydelig at det traff mange, jeg tror alle fikk seg en a-ha-opplevelse, sier rektoren og legger til at selv om oppmøtet på kvelden var litt glissent, er det bra at de foreldrene som var der tok turen.
Bruk Hue-turneen ble sparket i gang i januar og de reiser rundt i hele landet for å holde foredrag.
Siden 2009 har Medietilsynet, Telenor, Røde Kors og Barnevakten jobbet sammen for å bekjempe digital mobbing gjennom den dialogbaserte holdningskampanjen.
– Digital og skjult mobbing kan ramme hardt, og en spøk eller et bilde som legges ut på nett kan raskt resultere i en massiv hetskampanje. Hver eneste dag opplever tusenvis av norske barn og unge å bli mobbet eller ertet via digitale plattformer, og tendensene øker i takt med bruken av smarttelefoner og sosiale medier. Derfor er det helt selvfølgelig at vi må fortsette kampen mot digital mobbing, sier administrerende direktør i Telenor Norge, Berit Svendsen, i en pressemelding.
Norstat har på vegne av Telenor gjennomført en befolkningsundersøkelse som viser at 56 prosent av barn og unge mellom 10 og 15 år sier at de har noen i vennekretsen som har fått mobbemeldinger på internett eller mobilen.
(2013)