For noen uker siden sluttet Vigdis Gjerberg i jobben som rektor ved Askim videregående skole. Nå skal hun ta fatt på nye utfordringer i fylkeskommunen.
Hun er født og oppvokst i Rakkestad.
– Der hadde jeg en trygg og god barndom på en gård med kyr. Det var selvfølgelig ikke så mye ferier, for jeg måtte hjelpe til hjemme. Men vi badet og koste oss når jobben var gjort på sommeren.
Vigdis bor fortsatt på ett lite gårdsbruk, men uten dyr og skal snart flytte inn i ett nybygd hus i sentrum av Rakkestad.
– Jeg er gift med Håvard og har to voksne barn, Guro (27) og Kristoffer (30). Jeg er en dame med godt humør, som liker å le og være sammen med mennesker som gir energi. Glad i å være i aktivitet. Jeg er ingen treningsfantast, men liker å gå tur. De siste årene har jeg jobbet mye, men ellers er jeg mye sammen med familie og venner.
(Saken fortsetter under)
I sommerferien har hun stort sett vært på hytta i Mørvika i Halden. I en hektisk hverdag er det dit hun drar for å koble av.
– Sommeren i år har ikke akkurat innbydd til sjøliv og sånt vi ellers pleier å drive med, men det er deilig med hytteliv allikevel. Jeg liker å lese og synes det er avkoblende med en god krimbok eller andre samtidsromaner, gjerne av norske forfattere. Resten av ferien har gått til husbygging og alt som følger med det.
Hun begynte som lærer i økonomiske fag på linjen «Handel og kontor» i 1991. Den gangen het skolen Ask. Etter reform -94, ble «Handel og kontor» en del av «Allmenne, økonomiske og administrative fag».
– Jeg startet med å undervise i økonomi og informasjonsbehandling. Da Ask og Hov ble slått sammen i 1995, underviste jeg i flere fag. I 2000 fikk jeg problemer med stemmen og mistet den helt en periode. «Preste- og lærersyke» ble det kalt. Jeg ble da bevisst på at jeg har en stemme som ikke tåler så mye. Dette gikk over, men jeg begynte å tenke annerledes og søkte på en lederstilling som inspektør i 2006. I denne perioden underviste jeg fortsatt litt, men synes ledelse var veldig spennende. Da fikk jeg muligheten til å ta videreutdanning i regi av Østfold fylkeskommune og UIO. Denne bygget jeg videre på over flere år på BI, ved siden av jobb, til en mastergrad i utdanningsledelse.
Derfra gikk veien fra å være assisterende rektor, til konstituert rektor og i juni 2015 ble hun fast ansatt rektor.
– Jeg har trivdes veldig godt på Askim videregående skole. Jeg har jobbet der i 32 år og er takknemlig for at jeg har fått mulighet til å utvikle meg og få nye oppgaver underveis hos samme arbeidsgiver.
(Saken fortsetter under)
Minner fra 32 år på samme arbeidsplass
Fine minner fra tiden på Askim videregående er det mange av.
– Det er alltid godt å se at elever lykkes med noe de kanskje ikke har hatt tro på at de skal klare. Det gir en ekstra motivasjon for oss som jobber i skolen. Elevrådet har de siste årene arrangert kampanjeuker knyttet til aktuelle temaer som seksualitet, klima og skolemiljø. Forrige skoleår var temaet menneskeverd og elevrådet la opp til at hvert trinn fikk foredrag knyttet til temaene rus, utenforskap og mobbing. Det ble en annerledes skoleuke med sterke foredrag som både elever og ansatte vil huske.
– Jeg vil også nevne arbeidet med internasjonalisering. Askim videregående skole har i mange år hatt samarbeid med skoler i andre europeiske land og hvert år kommer det elever og lærere på utveksling, og mange av våre elever og ansatte har vært på gjenbesøk. Dette samarbeidet gir mye læring og det skapes varige minner. Jeg har ikke deltatt så aktivt i dette selv, men fikk være med på et besøk til Padova i Italia sammen med musikkelever våren 2022. Det var en fantastisk opplevelse.
– Så må ukene med skolestart og skoleavslutning nevnes. Det er følelsesmessig de fineste ukene på året, de er høytidelige og spesielle. Men alt det viktige skjer jo mellom de ukene. Livet som er på skolen, det er spesielt. Alle elevene og alle de ansatte. Det kommer jeg til å savne. Det er mange erfarne, dyktige og hyggelige ansatte. Det er jo selvfølgelig lærerne som utøver hovedaktiviteten, men de trenger støtte av merkantil, biblioteket, IT, vaktmesteren også videre. Alle er viktige for at vi skal nå målet vårt. Målet er at den enkelte elev skal ha det bra, og utvikle seg og lære mer gjennom de årene man går der.
(Saken fortsetter under bildet.)
Nytt etterlengtet yrkesfagbygg
Det har skjedd mye i løpet av årene som rektor, men det hun er mest stolt av er at det nå er vedtatt at det skal bygges ett nytt yrkesfagbygg.
– Jeg er veldig glad for at det arbeidet igangsettes nå til høsten. Det er veldig etterlengtet. Alle har vært veldig tålmodige og lærerne har gitt god opplæring med til vilkårene som er. Men det blir veldig bra med ett nytt bygg som er moderne og tilpasset dagens læreplaner. Og ikke minst med ett godt inneklima.
Samarbeid rundt elevene
I løpet av 32 år i skolen har mye forandret seg til det bedre.
– Jeg tenker vi er mye flinkere nå til å jobbe sammen rundt eleven. Det tror jeg er positivt og en god utvikling både for hver enkelt elev og for de ansatte. At vi må jobbe sammen for at den enkelte skal ha det bra og lære mest mulig. Dessuten jobber vi mer med fag og det sosiale samtidig. Elevene skal trives og samtidig medvirke til ett godt læringsmiljø.
Men det er også utfordringer i dagens skole.
– Ungdommene får så mye inntrykk fra hele verden i dag, gjennom mobiltelefonen og det er en utfordring og jeg tror vi må inn og regulere dette. Så er det kunstig intelligens og Chat GTP. Det er vanskelig å se konturene av hvilke følger det vil ha for skolen og det gjør at vi må tenke opplæring og vurdering på helt andre måter.
(Saken fortsetter under)
Russetiden
Hun har mange tanker om russetiden.
– Jeg mener at russetiden slik den er nå, har utspilt sin rolle. Man må jobbe for å få til en annen feiring når eksamen og skole er avsluttet. Markedsaktørene har alt for mye makt og det ligger en sterk kommersiell drivkraft bak russetiden.
Grupper, russebusser og russebiler dannes for noen, allerede i ungdomsskolen.
– Gruppedynamikken gjør at man ikke er åpen for å bli kjent med andre heller, da har man på en måte bundet seg. Det kan være hyggelig, men ikke for de som ikke har noen å være sammen med. Vi trenger ikke se lenger enn til våre naboland, som har en helt annen måte å gjøre dette på. Men vi må ha med oss ungdommene og alternativet må bestemmes nasjonalt. Klart vi skal ha en feiring, men det må gjøres på en helt annen måte. Men når det er sagt, så har vi hatt ett godt samarbeid med russen. De gjør jo mye bra også. Flotte revyer og engasjement i krafttak mot kreft for å nevne noe.
(Saken fortsetter under)
Spesielle hendelser
Våren 2020 ble det rettet alvorlige trusler rettet mot flere skoler i sosiale medier. Askim videregående var en av de.
– Det håndterte vi i tråd med beredskapsplanene våre med støtte av beredskapsleder i Viken og det gikk jo bra. Kort tid etter ble det beredskap 24/7 da Covid brøt ut. Det var en veldig spesiell tid, særlig når vi ser tilbake, men de fleste håndterte det helt utrolig bra. Alle var jo usikre på alt til å begynne med. Raske skifter med nye regler som trådde i kraft med kort varsel. Lange dager med mye kontakt og godt samarbeid med Indre Østfold kommune.
Hjemmeskole var veldig utfordrende for noen, mens andre synes det fungerte fint.
– Flertallet har nok godt av at vi er sammen og lærer i ett samspill. I etterkant merker man at denne elevgruppen har måttet klare seg mye alene, og vi hadde mye fokus på å trene på å være sammen igjen. Skoleåret i fjor startet også med streik, så vi måtte igangsette tydelige tiltak utover høsten og vinteren. Tiltak i form av flere voksne, som var tettere på elevene og oppfølging av en del uønsket adferd. Blant annet brannalarmer ble utløst for ofte og e-sigarettrøyking både inne og ute. Kort sagt så var det oppførsel som ikke tidligere hadde vært ett problem. Men tett voksenkontakt var det jeg føler bidro til at vi kom over den «kneika».
– Men det er veldig synd at ungdommene har gått glipp av så mye positivt i denne perioden, man blir jo ikke 17 år igjen.
Ny jobb
I disse dager begynner hun i ny jobb innenfor utdanning og kompetanse i fylkeskommunen.
– Innenfor dette er det en enhet som heter inntak og dimensjonering, det er det jeg skal jobbe mest med. Dette er alt knyttet til inntaket og at det ligger til rette for at tilbudene skal være på de forskjellige skolene. Vi skal sørge for at informasjon om studiene er tilgjengelig, samt arbeid med de tekniske systemene rundt søknadsprosessen. Politikerne bestemmer, men vi vil være med på å vurdere tilbudene på de videregående skolene i nye Østfold. Tilbudene må samsvare med det næringslivet og samfunnet trenger og det må være tilbud som elevene vil ha. Fortsatt skole, men ett smalere felt enn det jeg har jobbet med til nå. Å være rektor på stor mangfoldig skole som Askim er verdens beste jobb, men det er en tid for alt. Nå ser jeg frem til nye utfordringer og gleder meg veldig til nye oppgaver, avslutter Vigdis Gjerberg.
ANNONSE