Hobøl Bo- og Behandlingssenter vant årets demenspris 

Glenn Thomas Nilsen
4 minutter lesetid

De mottok prisen på et åpent møte om yngre personer med demens på Kalnes sykehus i forbindelse med den internasjonale Alzheimerdagen og demensaksjon.

Nasjonalforeningen Indre Østfold Demensforening nominerte Post 3 på Hobøl Bo- og Behandlingssenter (HBBS). Post 3 er en skjermet avdeling på HBBS med ni beboere.

– Demensprisen er en honnør til en «hverdagshelt» som gjør en innsats utenom det vanlige. Det kan være enkeltindivider som gjør et stort uformelt og frivillig arbeid i det stille, eller offentlig virksomhet som gjennom sitt virke fremviser nytenkning og engasjement på en respektfull og inkluderende måte som kommer både demenssyke og pårørende til gode. For eksempel et dagtilbud eller en sykehjemsavdeling tilrettelagt for personer med demens, sier Nina Nesholen, leder i Nasjonalforeningen Indre Østfold demensforening.

Nominasjonen:

De aller fleste av de ansatte har jobbet ved denne avdelingen i mange år. Dette er av stor betydning for beboere og pårørende.

Ansatte sitter sammen med beboerne i dagligstua, og sitter sammen med dem og spiser. De synger sammen med beboerne, spiller gode gamle låter på CD som beboerne kjenner igjen. Dersom en beboer er tålig grei til bens, byr de ansatte opp til dans. Dette er populært.

De går også tur med de som kan bevege seg godt, og dersom en sitter i rullestol, går de også tur med disse. Lager hyggekvelder for beboere og deres pårørende. De ansatte bruker kun «vaktrommet» når det skal avgis rapport, og når det skal fordeles medisiner.  Ellers er de ansatte sammen med beboerne hele tiden. Dette er ganske unikt.

På sommeren sitter de ute i hagen og griller hvis været tillater det. Kaffe og saft serveres når som helst. De ansatte sørger innimellom for å bake en kake til kaffekosen på ettermiddagen, og til jul bakes det julekaker. Beboerne har stor glede av å følge med på dette.

De ansatte ruller også opp håret til de kvinnelige beboerne, og noen ganger blir også neglene til disse lakkert.  De kvinnelige beboerne føler seg som «dronninger» når dette blir utført. De ansatte har alltid et smil på lur, deler ut litt klemmer og prater med hver og en. Det er mye latter og glede.  

Ansatte er også en stor trøst og samtalepartner for de pårørende til enhver tid. Dette er av stor betydning for de pårørende, og da kommer det også beboerne til nytte. Oppfordrer de pårørende til å skrive historikk om livet til beboeren frem til vedkommende kommer inn på sykehjem. Dette for at de ansatte skal kunne prate med beboerne om seg og sitt. 

En beboer (som nå er død) var veldig glad i tyttebærsyltetøy: Hvis det ikke fulgte med tyttebærsyltetøy med middagen fra kjøkkenet, ble denne beboeren lei seg. De ansatte hadde derfor et glass med tyttebær i kjøleskapet slik at beboeren alltid fikk tyttebær til middagen sin. Dette kaller vi omsorg i praksis.

Fra venstre Elisabeth Gustavson, Lene Eikeland Kristiansen, Dusica Dimitrijevic, Beata Zietara-Strzelczyk, Donata Rameliene, Nina Nesholen og Brith Alsos. Foto: Privat

ANNONSE

Del artikkelen

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.