SKOLE: Elevene besøkte en lokal barneskole for å høre om hvordan de arbeider for å gi barna en god skole. (ALLE FOTO: Privat)

Mysen-prosjekt i Romania gir inntrykk og erfaring

I uke ni dro 10 elever og to lærere fra Mysen videregående skole på utveksling til Romania, sammen med en lærer fra Spania, Latvia og Polen. Denne turen var organisert av Mysen VGs sitt Erasmus+ prosjekt kalt #IncluDem.

Fredrik Arnesen og Lars Johansson var med til Romania sammen med Mysen-elevene. I tillegg var lærere fra partnerskolene i Polen, Spania og Latvia med som observatører.

KLARE: Delegasjonen fra Mysen før avreise fra Gardemoen. Nederst f.v: Ruben Sebastian Haug Engerholm, Julie Ingeborg Engen, Noor Grøndal Elsness, Ronja Linjordet. Øverst f.v: Fredrik Arnesen (utdanningsleder), Lars Johansson (lærer), Maria Middelhuis Fimland, Aleksandra Srodecka, Thea Bakke-Veiby, Julie Moskvil, Hennika Solbakken og Hedda Ingrid Brovold Pedersen. Foto: Privat

– Hovedideen bak prosjektet er å fremme demokrati og sosial inkludering i medlemslandene Norge, Romania, Spania, Latvia og Polen. Ved å kartlegge ungdommers valgdeltakelse med en standardisert spørreundersøkelse ved alle skolene i forkant prosjektoppstart, skal elevene ved de fem skolene bruke resultatene, diskutere og finne ut hvordan de kan få ungdom til å engasjere seg mer i demokratiet, forklarer Johansson.

Sitter igjen med mye

Midler for å gjennomføre prosjektet fikk de fra EU i august 2019, og satt raskt i gang med å planlegge turer og utvekslingsplasser.

Da elevene først ankom Romania, så de at det var mye å gjøre, og endte til slutt opp med en variert uke med mye lærdom og masse erfaring. Ronja Linjordet (17) fra Mysen var én av elevene med mange inntrykk.

– Vi var sammen med de rumenske ungdommene vi skulle jobbe med, og satt i grupper der vi snakka om de som er ekskluderte i samfunnet. I gruppene satt vi to norske og to rumenere, og snakka om våre synspunkter og opplevelser. Min gruppe snakka om romfolket, altså de som blir mye ekskludert fra det rumenske samfunnet. En annen dag var vi rundt i hovedstaden, Bucuresti, og en mindre by som heter Constanta, forteller Linjordet.

(Saken fortsetter under bildet)

FOREDRAG: F.v: Julie Moskvil, Aleksandra Srodecka og Ronja Linjordet holder foredrag til rumenske lærere og elever. Foto: Privat

Spennende med nye utfordringer

Elevene gjorde ikke bare mye gøy på turen, men det var mye annerledes også. Ingen dager var like, og det gjorde turen ekstra spennende. Men selv om det var mye artig og spennende på turen var det én ting som skilte seg ekstra mye ut for Linjordet.

– Å være sammen med utvekslingsfamilien jeg bodde hos var kanskje det beste med hele turen. Å komme inn i et helt annet miljø og i en helt annen familie. Jeg er ikke vandt til å leve sånn de gjør, fordi der er de mer sammen med hverandre enn det jeg er med min familie. Måten moren, dattera og sønnen var knyttet sammen inspirerte meg, sier hun.

Saken fortsetter under bildet)

GRUPPER: Elevene diskuterer sosial inkludering.

De største forskjellene

Når man ankommer et land som Romania, kan man forestille seg at det kommer til å være veldig annerledes enn Norge. Aleksandra Srodecka (20) trakk frem noen ting hun syns var særlig ulikt det vi er vant med her i Norge.

– Det vi kaller fattigdom her i Norge ikke kan sammenliknes med det man kaller fattigdom i Romania. I Norge er det bare noen som er fattigere enn andre. I Romania er det ekstremtilfeller, og personer som er fattige er veldig fattige, mens personer som er rike er veldig rike. Vi besøkte Parlamentspalasset, som ble påbegynt i 1984. Da var landet et totalitært kommunistisk diktatur under diktatoren Nicolae Ceaușescu. Hele 30% av statens budsjett var brukt til å bygge bygningen. Så mens folk sultet og ikke hadde noe penger, prioriterte de rumenske lederne bygningen.

Linjordet syns det var en annen stor forskjell fra rumenerne til nordmennene.

– Forholdet mellom elever og lærere var veldig forskjellig. I Romania var forholdet mellom lærer og elev mer formelt og hierarkisk, mens på Mysen er de mer egalitære.

(Saken fortsetter under bildet)

DYR BYGNING: Verdens tyngste og dyreste bygning i București. I dag huser det Romanias parlament.

Nye utviklingsstudenter

Senere i mars og i april vil elevene fra Romania dra til Polen, og ti polske utvekslingsstudenter og to lærere komme til Norge, sammen med en lærer fra Spania, Latvia og Romania. Slike rulleringer gir forskjellige erfaringer og inntrykk fra andre kulturer og levemåter.

Noe er likt i levemåten, og noe ulikt mener Hennika Solbakken (18).

– Rumenerne lever ganske likt oss nordmenn, men bosituasjonen er litt mer annerledes der nede enn her i Norge. Dem har flere mindre leiligheter, mens vi i Norge har flere store hus. Det er også veldig rart å se at noen leiligheter ser falleferdige ut utvendig, men innvendig ser det helt likt ut som her i Norge.

Julie Moskvil (17) er enig i det Solbakken sier, og legger til at det er veldig stor forskjell på hvor mye rumenerne tjener inn. Alle utviklingsstudentene fra Mysen bodde i middelklassehjem, men forskjellene er generelt sett store, både i nærdistriktene og regionalt i landet.

– De rumenske elevene var utrolig gjestfrie og hyggelige mennesker. De var også veldig opptatt å ta vare på oss, for de skulle betale for alt vi skulle kjøpe. Mat, drikke og taxi skulle de betale for oss, fordi de respekterte oss slik vi ville respektert dem.

Tur til Polen

Selv om det kommer polske utvekslingsstudenter til Mysen i mars, betyr det ikke at prosjektet er ferdig. Solbakken sier at de planlegger en tur til Polen neste år, altså i VG3, hvor kanskje også de samarbeider med andre land som Latvia og Spania.

Valen sitt show i Askim er avlyst

Meldte om vannlekkasje