Den 3. og 5. desember klokken 18.00 til 20.30 er det julemesse på Hærland skole. Det er elevbedriften «18 små grønne» i 7.klasse som inviterer til dette.
– Her vil det bli salg av alle produktene elevene har laget, samt salg av kaker og kaffe. Håper at akkurat du kommer, og vil dele den store dagen med elevene. Muligheten er stor for at du finner noe fint til jul, enten til deg selv eller til dine nære, skriver foreldrekontakt Lillen Gundersen i en e-post til Indre24.
Hun, elevene og de andre ønsker samtidig også å rette en takk til alle som har bidratt til å gjøre elevbedriften mulig.
– Tusen hjertelig takk alle og en hver, foreldre og lærer(e).
Tok utfordringen med å starte
En liten bedrift (18 små grønne) får fotfeste i et klasserom på Hærland skole. Foreldre og elever i 7. klasse på Hærland skole, bestemmer seg for at de vil ta utfordringen med å starte en elevbedrift.
Når det gjelder en bedrift har elevene mye å lære. For å ta dere med fra starten av,var det mange avgjørelse som skulle tas. Hva skal produseres?Hvor mye koster det for materialer? Hva kan foreldre og nærmiljø være med å sponse? Hvem skal ha ansvaret for produksjonen? Hvem skal være leder?
Det er mange spørsmål som kommer opp blant de unge lovene elevene. Det starter med at alle elevene måtte skrive en søknad og CV, dette for å få kunnskap om hva som er viktig når en skal søke jobb senere i livet, samtidig gir det kunnskap om hvem du er selv. Hva er du god til å gjøre( snekre, sy, montere osv) og hva har du gjort til nå. Dette gjennomførte elevene med glans, og bedriften «18 små grønne» er et faktum.
Det har vært mye jobbing i den siste mnd. Det er Nina Heen Berge som er klasseforstander og pådrivsmotoren til elevene, hun er like engasjert ( om ikke mer)som elevene er selv.
Det har blitt mange lange kvelder der elevene har produsert alt fra sitteunderlag til fuglekasser, det har også vært kvelder der de har bakt forskjellige kaker til julemarkedet.
En elevbedrift er en god læringskurve, for hva de kan forvente av det å være i arbeid. De har alle konkluder med at det er «slitsomt» å «være i arbeide» og det har blitt mange timer foran symaskinen, liming av kort, toving av ull og maling av både krukker og fuglekasser. Samtidig har dette prosjektet bidrar til et sosialt prosjekt, hvor de hver og en har fått vist frem sine « hemmelige» talenter de har også lekt, ledd masse, hatt gode samtaler og sist men ikke minst en kunnskapsøkning i alle fag.
Prosjektet i sin helhet har også bidratt til en inkludering av mangfoldet og ett godt psykososialt miljø både for elevene, lærere samt foreldrene.