Andelen nordmenn som leser aviser og magasiner på nett har økt med 14 prosentpoeng på seks år, ifølge ferske SSB-tall. Samtidig blir vi stadig mer utålmodige og kresne innholdskonsumenter.
• Skrevet av: Henning Poulsen, Pressenytt
Hele 89 prosent av befolkningen mellom 16 og 79 år bruker internett til å lese nyheter og artikler. Det viser en undersøkelse Statistisk sentralbyrå har gjennomført om teknologibruk i husholdningene.
– Det kommer hele tiden nye nettbrukere, særlig blant de veldig unge og ikke minst blant de godt voksne. Samtidig har vi en grunnstamme med nettbrukere som må kunne kalles svært erfarne. Disse har over tid utviklet egne evner til å filtrere vekk unyttig informasjon – et slags selvforsvarssystem, sier markedsanalytiker og rådgiver Anders Lindgren i Plot til det oppdragsfinansierte pressebyrået Pressenytt.
Selvforsvar? Mot hva? Jo, mot nettopp det som gjør at vi kobler oss på internett i første omgang, nemlig informasjon. Problemet er at det er så altfor mye av det. Hver eneste dag utsettes vi i snitt for 362 reklamemeldinger, ifølge analyseselskapet Media Dynamics. I tillegg kommer informasjonen vi finner i nyhetssaker, artikler, blogginnlegg, e-poster og sosiale media-meldinger, og mange andre steder.
Vi blir mer kresne
Svært lite av dette blir faktisk lest eller hørt, ifølge Lindgren. Derfor har han nå satt sammen en liste med ni trender han mener vil styre både våre lese- og skrivevaner i møte med det konstante informasjonsbombardementet.
– Lesevanene våre har endret seg radikalt. Fremfor alt er vi blitt mye mer selektive i hva vi ønsker å bruke tid og oppmerksomhet på, og vi skjermer oss i økende grad mot alt vi oppfatter som svadainnhold og reklamemas. Endringene i folks lesevaner vil kreve at informasjonen formidles på nye og bedre måter, sier Lindgren.
Han gir følgende råd til de som kjemper om oppmerksomheten vår:
– Vær relevant! Det betyr: Slutt å gjette – skaff deg fakta om hva folk ønsker og gi dem det de vil ha. Jo mer relevant du gjør budskapet ditt, desto større er sjansen for at du får en positiv respons fra mottakeren, sier Lindgren.
(Pressenytt)